Kursen omfattar två veckors heltidsstudier med föreläsningar, laborativt arbete, studiebesök, presentationer, beredande av en poster, självstudier av inläsningsmaterial, rapportskrivande, samt diskussioner inom relevanta forskningsområden som t.ex. biomedicinsk teknik, biofysik, biologisk avbildning, proteomik, genomik, robotik, neurologi biomedicinsk simulering och modellering, samt diagnostiska metoder.
FCA3003 KTH-SJTU sommarskola i interdisciplinär biomedicinsk forskning 3,0 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (3,0 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
40030
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Max: 20
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- Ingen information tillagd
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FCA3003 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
- Att erhålla förståelse för framstående interdisciplinär biomedicinsk och bioanalytisk forskning vid KTH och SJTU
- Att relatera kursens vetenskapliga innehåll inom biomedicinsk teknik, biofysik, biologisk avbildning, proteomik, genomik, robotik, neurologi, biomedicinsk simulering och modellering till sitt eget forskningsfält
- Att reflektera över skillnader och likheter i svensk och kinesisk forskningsmetodik och kultur och ta fram hypoteser om hur det kan påverka samarbeten
- Att få förståelse för hur framtidens utmaningar inom hälso- och sjukvård i Sverige och Kina kan mötas med tekniska lösningar
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till studier på forskarnivå vid KTH med inriktning mot interdisciplinär biomedicin i vid bemärkelse. Forskarstuderande inom följande program på forskarnivå har företräde till kursen: Elektro- och systemteknik, Datalogi, Teknik och hälsa, Medicinsk teknologi, Kemivetenskap, Bioteknologi, Teoretisk kemi och biologi
Kurslitteratur
Föreläsningsmaterial och vetenskapliga artiklar.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- RAP1 - Rapport, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examination sker i form av aktivt deltagande i seminarier, laborationer och studiebesök, samt godkänd skriftlig slutrapport. Betygskriterier specificeras i kurs-PM.
Övriga krav för slutbetyg
Minst 80% aktivt deltagande i seminarier, laborationer och studiebesök. Förberedelser inför seminarier (studiematerial och presentationsmaterial). Godkänd skriftlig slutrapport.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.