Kursen motsvarar fyra veckors heltidsstudier motsvarande 160 heltidsstudietimmar och bör slutföras inom en termin från kursstart. Kursen utgörs av en individuellt utformad och genomförd litteraturstudie inom relevant ämne där ingående litteratur väljs enligt överenskommelse mellan forskarstuderande och ansvarig lärare, normalt sett huvudhandledare eller annan lämplig person med lärarkompetens.
Forskarstuderanden bedriver självständiga studier av anvisad litteratur i form av vetenskapliga artiklar, böcker, bokkapitel eller annat material. Utvald forskningslitteratur ska utgöra en betydande fördjupning och/eller breddning av kunskaper som är relevanta för forskarstuderandens egna studier på forskarnivå men får inte ingå i forskarstuderandens avhandlingsdel. Det är huvudhanledarens ansvar att säkerställa att den litteratur som ingår i läskursen inte ingår i doktorsavhandlingen eller licentiatuppsatsen.
Obligatorisk projektplan
En obligatorisk projektplan för litteraturstudien inlämnas till examinator för godkännande. Projektplanen ska innehålla:
- namn på forskarstuderande och kursansvarig lärare
- preliminärt schema för studierna med beräknat start- och slutdatum för kursen
- tidsuppskattning som motiverar kursens omfattning om 160 heltidsstudietimmar
- ingående litteratur som ska redovisas och motiveras med avseende på innehåll, samt hur den valda forskningslitteraturen är relaterad till forskarstuderandens eget forskningsområde och avhandlingsarbete
- konkretisering av kursens lärandemål utifrån den valda forskningslitteraturen
- målrelaterade betygskriterier för betyget godkänd enligt de i kursplanen angivna lärandemålen
Information om lärandemål och målrelaterade betygskriterier finns i KTH:s regelverk.
Obligatoriska moment
Litteraturuppgiften omfattar förutom självstudier minst fyra schemalagda sammankomster med ansvarig lärare där hittills inhämtade kunskaper presenteras och diskuteras. Ansvarig lärare ska vid sammankomsten dokumentera uppnådda resultat. Resultaten ska dokumenteras i en för ändamålet särskild utformad mall. Genomförda diskussioner och dokumenterade resultat utgör del av underlaget för examination och ska beskrivas så att det går att säkerställa att forskarstuderanden tillgodogjort sig litteraturen i enlighet med kursens mål.
En av forskarstuderanden författad slutrapport ska lämnas in före den muntliga presentationen. Rapporten ska innehålla en övergripande beskrivning, samt fördjupad reflektion och diskussion över den genomgångna litteraturen där även den nya kunskapens nytta för forskarstuderandens fortsatta utbildning beaktas.
Forskarstuderanden ska hålla en muntlig slutpresentation i form av ett seminarium vid en av forskarstuderanden, ansvarig lärare och examinator förutbestämd tidpunkt. Seminariet ska vara öppet för andra forskarstuderande och forskare vid forskarstuderandens institution.
Kursanalys
I enlighet med KTH:s föreskrifter ska kursansvarig efter slutförd kurs inkomma med kursanalys till programansvarig för det program forskarstuderanden tillhör. Kursanalysen ska innehålla:
- godkänd projektplan
- dokumentation från de schemalagda sammankomsterna
- forskarstuderandens rapport
- forskarstuderandens och handledarens sammanvägda reflektioner och synpunkter kring kursens nytta för forskarstuderandens fortsatta studier och hur kursen bidragit till progression mot uppfyllelse av examinationsmålen.
Forskarstuderanden ska efter avslutad kurs även skicka en egen värdering av kursen direkt till programansvarig enligt en för ändamålet särskilt utformad mall.