Kursen ges som en serie föreläsningar och seminarier med litteratur och frågor som ska besvaras och diskuteras.
FAL3512 Metoder för hållbarhetsforskning 7,5 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-03-16
- Perioder
HT 2024: P2 (3,5 hp)
VT 2025: P3 (4,0 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
51346
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Cecilia Håkansson (cecilia.hakansson@abe.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAL3512 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen syftar till att ge en överblick över metoder som används inom forskning om strategier för hållbar utveckling och att ge doktorander möjlighet att tillämpa olika verktyg och relevanta metoder på egen forskning.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Förkunskapskrav: Samma som för att bli antagen till doktorsprogrammet Planering- och beslutsanalys.
Utrustning
Kurslitteratur
Urval av vetenskapliga artiklar som kan variera mellan åren.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- RAP1 - Rapport, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
En kort rapport som relaterar de olika seminarierna till egen forskning.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.