Moment och examination
Seminarium 1 (SEM1)
Innan seminariet förbereder kursdeltagarna en inlämningsuppgift där de själva granskar samt studerar och analyser olika versioner av granskares kommentarer på en redan publicerad artikel. Vi använder redan publicerade artiklar av olika karaktär (fallstudie, review…). Syftet med aktiviteten är dels att få inblick i hur granskningsprocessen inför publicering går till, dels att lära om utformning av olika slags artiklar. Momentet examineras genom ett seminarium där doktoranderna dels diskuterar och jämför sina olika granskningar och hur de förhåller sig till de formella granskarnas kommentarer, dels hur författaren strukturerat texten beroende på vilken typ av artikel det är. Doktoranderna skriver också en gemensam seminarierapport. (Bidrar till mål 1-3, delvis 4)
Seminarium 2 (SEM2)
Kursdeltagarna granskar varandras manuskript före formell submission. Alla bidrar med ett eget draft. Granskningen görs enligt instruktioner som liknar de man får som granskare till vetenskapliga tidskrifter. Vid ett seminarium diskusteras både själva pappret och kommentarerna. Var och en gör sedan revideringar och skriver svar till granskaren som om det vore en ”riktig” granskning. (Bidrar till mål 1-3, delvis 4)
Föreläsning och rapport (RAP1)
Föreläsning om de publiceringspolicier som forskare har att förhålla sig till, vad gäller t. ex. open access och impact factor. Därefter gör doktoranderna en genomgång av publiceringsmöjligheter inom sitt eget område och skriver en personlig lathund kring detta för framtida bruk. (Bidrar till mål 4-5)
SEM1: 1,5 hp (delta vid seminarium, skriva seminarierapport)
SEM2: 1,5 hp (delta vid seminarium, skriva granskningsrapport, göra revidering efter granskning)
RAP1: 1,5 hp (delta vid föreläsning, skriva lathund för publicering)