Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FAL3300 GIS för miljömodellering 7,5 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
Studietakt

25%

Anmälningskod

60809

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FAL3300 (VT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan FAL3300 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Målet för kursen är att tillhandahålla kunskaper och färdigheter inom geografisk informationsteknologi, användbar för miljömodellering. Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

- Granska och bedöma rumsliga data och deras användbarhet för miljömodellering

- Granska och bedöma rumsliga modeller och deras användbarhet för miljömodellering

- Genomföra rumslig modellering inom ett utvalt område, vilket exempelvis inkluderar rumslig hydrologisk eller ekologisk modellering, och/eller beslutsstödsmodeller

- Integrera och använda sådana modeller i egen forskning (när så är lämpligt), liksom att diskutera för- och nackdelar med att integrera rumsliga modeller i egen forskning.

Kursinnehåll

Översikt över rumsliga data och geografisk informationsteknologi, tillsammans med grundläggande och avancerade modeller för miljömodellering gås igenom vid inledande föreläsningar.

Dessa följs av praktiska övningar som är organiserade så, att mer grundläggande GIS-kunskaper kan tillhandahållas genom självinstruerande övningar och ESRI Virtual Campus, medan mer avancerade modelleringsövningar leds av kursassistenter, och är skräddarsydda för forskningsbehoven. I projektarbetet kan även egna modeller tillämpas när det är relevant. Projektarbetet examineras med en rapport och ett seminarium.

Lärandemål

Målet för kursen är att tillhandahålla kunskaper och färdigheter inom geografisk informationsteknologi, användbar för miljömodellering. Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

- Granska och bedöma rumsliga data och deras användbarhet för miljömodellering

- Granska och bedöma rumsliga modeller och deras användbarhet för miljömodellering

- Genomföra rumslig modellering inom ett utvalt område, vilket exempelvis inkluderar rumslig hydrologisk eller ekologisk modellering, och/eller beslutsstödsmodeller

- Integrera och använda sådana modeller i egen forskning (när så är lämpligt), liksom att diskutera för- och nackdelar med att integrera rumsliga modeller i egen forskning.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Mastersutbildning eller motsvarande, inom miljöteknik eller motsvarande.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Kursen kommer att ge i samarbete med Avdelningen för geoinformatik, KTH. Lärare kommer att vara Ulla Mörtberg, Katrin Grunfeld, med fler. Examinator är Ulla Mörtberg.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Utbildningsnivå

Forskarnivå