Kursinnehållet består av två delar. Den första delen ger en moralfilosofisk bakgrund och introducerar en rad normativa teorier, såsom utilitarism, plikt- och dygdeetik. Den andra delen tar sin utgångspunkt i praktiska etiska problem inom bioteknologins område. Frågor som då diskuteras inkluderar: Finns någon etisk skillnad mellan terapeutisk och reproduktiv kloning? Är det rätt att tillåta forskning på stamceller? Äger vi våra kroppar och bör vi i så fall få sälja våra organ? Hur påverkar gentekniken möjligheten att ge alla rättvisa förutsättningar? Hur bör vi förhålla oss till risker relaterade till genteknik? De praktiska problem som behandlas aktualiserar även diskussioner kring och problematisering av begrepp som rättigheter, rättvisa, ägande, naturlighet, integritet, autonomi och risker.
FAK3155 Bioteknologins etik 7,5 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2026-01-12
- Perioder
HT 2025: P1 (4 hp), P2 (3.5 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
50603
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- Ingen information tillagd
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAK3155 (HT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
redogöra för och på problemområden inom bioteknologins område tillämpa grundläggande moralfilosofiska teorier och begrepp,
identifiera och kritiskt diskutera, såväl muntligen som skriftligen, etiska problem som förekommer inom bioteknologins område,
bedöma relevansen och hållbarheten hos argument relaterade till ämnet, och självständigt och strukturerat argumentera för möjliga positioner att inta inom för ämnet centrala frågeställningar,
självständigt och skriftligen analysera något filosofiskt problem eller problemområde med anknytning till bioteknologi.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
120 hp högskolestudier inom teknik eller det naturvetenskapliga området samt kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/ Engelska 6.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Hemtentamen, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Uppsats, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
- Deltagande (DEL1; 1,5 hp) P/F
- Hemtentamen (TEN1; 3 hp) P/F
- Uppsats (ÖVN1; 3 hp) P/F
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Utbildningsnivå
Övrig information
För att ansöka till kursen, fyll i formuläret som finns tillgängligt på denna länk: https://www.kth.se/form/fak3155-ethics-of-biotechnology