Studenterna kommer att kunna beskriva exemplariska metoder för vetenskaplig modellering. De kan redogöra för dessa metoder med de konceptuella ramar som erbjuds av vetenskapsfilosofer, och kan utvärdera om slutsatser från sådana modelleringsprojekt är motiverade eller inte. De kommer att kunna överföra dessa konton och bedömningar till sitt eget studieområde och tillämpa denna kunskap för att kompetent undersöka ett visst fall av modell modellering från detta område.
FAK3149 Metodik för modal modellering 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAK3149 (HT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Undersökningar av modelleringsstrategier genom vilka forskare undersöker olika typer av möjligheter. Undersöker vetenskapens filosofi redogör för dessa metoder och deras syften, särskilt så kallade förklaringar. Kopplar detta till pågående ansträngningar inom modal epistemologi för att identifiera tillståndet som man kan veta om något är möjligt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenter ska uppfylla antagningskraven för doktorandstudier.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppsats, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- DEL1 - Deltagande, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.