Kursen består av föreläsningar, gruppövningar och ett eget pedagogiskt utvecklingsprojekt vilket senare bestäms i samråd med kursens huvudlärare.
FAK3141 Doktorandkurs i filosofiämnets universitetsdidaktik 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAK3141 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande vara väl förtrogen med de speciella högskolepedagogiska problemen och möjligheterna inom filosofiämnet och ha ett genomtänkt eget förhållningssätt till dessa.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörighet för forskarutbildning i filosofi
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kasachkoff Tziporah (ed): Teaching Philosophy: Theoretical Reflections and Practical Suggestions, Rowman and Littlefield, 2004.
Eflin, Julie: Teaching ’Inference to the Best Explanation’, Teaching Philosophy 17(2):151-160, 1994.
Gill, Jerry H.: Teaching Large Classes: Some Suggestions, Metaphilosophy 5(2):158-162, 1974.
Hansson, SO ”Det filosofiska seminariet”, ss 98–102 i Verktygslära för filosofer, andra upplagan, Thales 2003.
Hopkins, Edwin E.: Non-preparation as a method of teaching philosophy, Metaphilosophy, 7(2):167-172, 1976.
Thomason, Neil: Making Student Groups Work: ‘To teach is to learn twice’, Teaching Philosophy 13(2):111-125, 1990.
Wartenberg, Thomas E.: Teaching Women Philosophy, Teaching Philosophy, 11(1):15-24, 1988.
West, David: A New Medium for Teaching Philosophy, Metaphilosophy, 3(4):310-323, 1972.
Listan kan komma att kompletteras med litteratur som meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL2 - Deltagande, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
DEL2Deltagande3,0 hpPRO1Projekt4,5 hp
Övriga krav för slutbetyg
För godkännande krävs aktivit deltagande samt ett godkänt individuellt pedagogiskt utvecklingsprojekt som ska redovisas skriftligt.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
OBS! Denna kurs ersätter F1N5118 Doktorandkurs i filosofiämnets universitetsdidaktik 7,5 hp