Kursen behandlar storskaliga tekniska system inom USA, före-detta Sovjetunionen, Brasilien, Kina, Tyskland och Sverige (utifrån kursdeltagarnas eget fokusområde). Vi kommer att överväga hur ekonomin, statsskick, ideologi, ingenjörskultur och attityder till naturen har format sådan teknik som vattenkraftverk, vägar och järnvägar, kärnreaktorer och jordbruksteknik. Vi undersöker också de sociala och miljömässiga konsekvenserna av dessa system. Vi uppmärksammar teoretiska frågor i historien om teknik och miljöhistoria, diskuterar forskningsmetoder och typer av tillgängliga primärkällor samt övar på strategier för bra och effektiv skrivning.
FAK3120 Jämförande miljöhistoriska studier av storskaliga teknologier under nittonhundratalet 7,5 hp

Frågor om antagning och liknande hänvisas till history@abe.kth.se
Frågor om kursinnehåll hänvisas till nina@kth.se
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAK3120 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen avser att utbilda excellenta forskare och författare och undervisar kritisk läsförmåga. Efter avslutad kurs ska studenten se de större sambanden mellan det egna och andras arbete. Studenterna kommer ha en överblick över specifika storskaliga tekniker: transport, vattenkraft, jordbruk, gruvdrift jämte metallurgi, energi och kärnkraft. Utifrån historiska händelser och idéer kommer eleverna att kunna förstå kontinuitet och förändring i ingenjörsmetoder, världsbild, vetenskapliga begrepp, allmänhetens medvetenhet och engagemang.
Studenterna kommer att förvärva verktyg för forskning och skrivande: från att identifiera ämne samt lämpliga källor till att skriva kritiskt på ett iterativt och kumulativt sätt.
I en syntes av tematisk översikt och skrivförmåga kommer eleverna lära sig att diskutera centrala aktörer, institutioner och deras motiv. Studenterna kommer lära sig bidra till diskussionen utifrån sin egen läsning av primärkällor och det egna ämnesområdet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behöriga sökande är personer som uppfyller förkunskapskraven för antagning till forskarstudier inom historia eller annat samhällsvetenskapligt ämne. Kursen ges till forskarstuderande som har kommit en bit på väg med sitt avhandlingsarbete.
Kurslitteratur
Kursen fokuserar på forskning och skriftliga arbeten, och kurslitteratur är omfattande. Bland annat läser vi: Ted Steinberg, Down to Earth: Nature, Agency, and Power in History, American Historical Review 107 (2002) 3: 798-820; Sheila Jasanoff, Biotechnology and Empire: The Global Power of Seeds and Science, Osiris 21 (2006) 1: 273-292; Patricia Adams/Gráinne Ryder, China's Great Leap Backward: Uneconomic and Outdated, the Three Gorges Dam Will Stunt China's Economic Growth, International Journal 53 (1998) 4: 687-704; Matthias Heymann, Signs of Hubris: The Shaping of Wind Technology Styles in Germany, Denmark, and the United States, 1940-1990, Technology and Culture 39 (1998) 4: 641-670; Gabrielle Hecht, Africa and the Nuclear World: Labor, Occupational Health, and the Transnational Production of Uranium, Comparative Studies in Society and History 51 (2009) 4: 896-926.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppsats, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.