Kursen består av skrivövningar varvade med textanalys och föreläsningar. Den ges på både svenska och engelska. Övningarna görs före och under lektionstid och utgör diskussions- och analysunderlag i helgrupp.
FAK3105 Skrivarkurs för doktorander 3,0 hp
Frågor om antagning och liknande hänvisas till history@abe.kth.se
Frågor om kursinnehåll hänvisas till nina@kth.se
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Att kunna skriva väl är centralt i nästan alla akademisk verksamhet. Målet är att få ett mer reflexivt och medvetet förhållningssätt till sitt eget skrivande för att därigenom kunna kontinuerligt förbättra det. Genom att träna skrivande tränas samtidigt både förmågan att tänka och att analysera.
Målet är också att underlätta tidskriftspublicering alternativt öva upp förmågan att författa längre texter.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Deltagare måste ha visat hur och på vilket sätt en övning i skrivande kan gynna deras intellektuella process. Detta sker genom en reflektion som lämnas in som del av ansökan om att få antas till kursen.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kursen utgår från grundantagandet att man lär sig bäst genom att göra och träna. Därför utgör de inlämnade texterna den främsta kurslitteraturen. Till det kommer också publicerade texter som varierar mellan kursomgångarna.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppsats, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För godkänt krävs aktivt deltagande i diskussionerna och inlämnade skriftliga uppgifter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.