Kursen ger en allmän introduktion till de grundläggande miljöfilosofiska problemen och begreppen, såsom huruvida djur, växter och ekosystem kan sägas ha moralisk status, vad som menas med hållbar utveckling, vilket ansvar mänskligheten har för framtida generationer, olika sätt att hantera kollektiva dilemman inom miljöområdet, samt miljöpolitikens mål och medel.
FAK3010 Miljöfilosofi 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAK3010 (VT 2017–)Rubriker med innehåll från kursplan FAK3010 (VT 2017–) är markerade med en asterisk ( )
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen ska den studerande kunna:
- Identifiera, beskriva och problematisera de centrala miljöfilosofiska frågeställningarna;
- Problematisera begreppet hållbar utveckling ur ett intergenerationellt perspektiv;
- Skilja mellan antropocentriska, biocentriska och ekocentriska teorier samt på ett nyanserat och systematiskt sätt reflektera kring teoriernas styrkor och svagheter;
- Använda sig av grundläggande filosofiska verktyg (begrepp, teorier, principer, metoder) för att analysera miljöproblem samt föreslagna lösningar på dessa.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen ges för doktorander.
Kurslitteratur
Kurslitteratur anslås senast fyra veckor innan kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
P, F
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- DELA – Deltagande/seminariedeltagande, 2,5, betygsskala: P, F
- TENTA 1 – Hemtenta, 5, betygsskala: P, F
Övriga krav för slutbetyg
Fullgjort deltagande och godkänd inlämningsuppgift.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.
Ges av
Huvudområde
Denna kurs tillhör inget huvudområde.
Utbildningsnivå
Forskarnivå