Kursen kan indelas i fyra huvudsakliga "block": en översikt av finansiella kriser från Tulpankrisen 1637 till bank- och fastighetskrisen 2008 i USA b) en beteendeekonomisk syn på finansiella kriser - hjordbeteende, panik, girighet mm c) exempel på kriser inom infrastruktur, byggande och fastighet, bank och finans d) en diskussion om: "Är det möjligt att förutse en kris?" Krisens anatomi. Lärdomar från historien.
FAI3309 Finansiella kriser - speciellt fokus på samhällsbyggnad 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAI3309 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen skall deltagaren kunna: a) definiera en finansiell kris och dess förlopp b) vara medveten om varningssignaler som föregår en finansiell kris c) veta vad som händer under en kris och hur kriser vanligtvis hanteras d) veta vad som vanligen händer efter en kris, t.ex. ökad reglering. Kriser med anknytning till byggande, fastigheter och infrastruktur kommer att specialstuderas.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Diverse artiklar och böcker som täcker ovanstående ämnen. En preliminär lista är framtagen. Den slutliga listan kommer att distribueras nära kursstart beroende på det då rådande ekonomiska klimatet och då aktuell och relevant litteratur.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarium, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.