Kursinnehållet kan sammanfattas i följande punkter:
- Distinktionen kvalitativ–kvantitativ metod.
- Vetenskapsteoretisk grund för kvalitativa metoder.
- Metoder för insamling av data.
- Kvalitetskriterier i kvalitativa arbeten.
- Teoribildning.
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAI3101 (VT 2019–)Kursinnehållet kan sammanfattas i följande punkter:
Det övergripande syftet med kursen är att möjliggöra fördjupad kunskap om olika kvalitativa forskningsmetoder, om hur de används, samt om metodernas möjligheter och begränsningar.
Påbörjade forskarstudier inom samhällsbyggnadsområdet (management, ekonomi och juridik).
Litteraturen består bl.a. av en grundbok om kvalitativ metod och vetenskapsteori. Därutöver ingår vetenskapliga artiklar inomämnesområdet. Som en del av uppgiften ska kursdeltagarna ocksåsjälva söka relevant litteratur (artiklar, rapporter och böcker).
Kurslitteraturen beslutas och meddelas senast fyra veckor innan kursstart.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.