- Fastighetscykler
- Finansiella cykler
- Konjunkturcykler
- Tillgångsbubblor och finansiella kriser
- Värdering av reala och finansiella tillgångar
- Ekonomisk tillväxt
- Penning- och finanspolitik
- Reglering och statlig intervenering på fastighets- och finansmarknader
- Makroekonomiska prognoser
FAI3007 Ekonomiska cykler på fastighets- och finansmarknader 7,5 hp

Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAI3007 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen syftar till att ge kursens studenter teoretiska och empiriska verktyg för att forska om interaktionen mellan fastighetscykler, finansiella cykler och konjunkturcykler. Efter avslutad kurs ska studenterna ha god kunskap om orsakerna till fluktuationer på bostadsmarknader, kommersiella fastighetsmarknader, finansmarknader och samhällsekonomin i stort. Dessutom kommer studenten att kunna analysera eventuella policyåtgärder som kan påverka förekomsten av fluktuationer på fastighetsmarknader. Under denna kurs kommer studenterna att få kunskap om statistiska metoder för att analysera några vanligen förekommande multivariata linjära och icke-linjära tidsserieekonometriska metoder.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörighet till forskarstudier.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 5,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.