Inledningsvis repeteras grunderna i sannolikhetsteori. Stokastiska processer introduceras och definieras. Normala och sationära processer behandlas. Räkneprocesser, speciellt förnyelse- och Poissonprocesser definieras och de viktigaste resultaten gås igenom. markoverprocesser och markovkedjor förs in och teorin för dessa gås igenom.
FAH3458 Stokastiska processer med tillämpningar 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2019
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAH3458 (VT 2012–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
- använda sig av begreppet stokastisk process
- tillämpa principerna för viktiga processtyper med exempel
- tillämpa huvudresultat för stationära-, förnyelse- och Markoverprocesser
- behärska viktiga tillämpningar inom de ämnesområden som studeras.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Genomgången grundläggande högskoleutbildning med baskunskaper i matematik/statistik eller motsvarande ämnesområden.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Fastställs i överenskommelse med de studerande beroende på deras intresseområde.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
P/F
Övriga krav för slutbetyg
Tentamen 4.5 Hp
Inlämningsuppgift 3.0 Hp
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.