Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FAG3187 Hållbar mobilitet 3,0 hp

I kursen diskuteras teorier och begrepp inom hållbar transportplanering. Rollen för
jämställdhet, mångfald och rättvisa kommer att behandlas. Klimatförändringar och
energiframtider kommer att belysas med hjälp av metodiska tillvägagångssätt (t.ex.
backcasting).

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-03-17 - 2025-06-02
Perioder
P4 (3,0 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

60654

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FAG3187 (HT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan FAG3187 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen bygger på grundläggande begrepp inom hållbarhet och rättvisa, tillämpade inom transportplanering. Den kommer att främja ett normkritiskt tänkande kring traditionella och samtida tillvägagångssätt för mobilitet med fokus på hållbarhet och rättvisa. Den föränderliga socio-teknologiska landskapet kommer att beaktas. Utvärdering av nya transportlösningar och strategier kommer att diskuteras med hjälp av olika verktyg och metoder (t.ex. scenarieanalys, strategievaluering, backcasting).

Kursen kommer att levereras i form av en serie föreläsningar om begrepp, teorier, metodologier och tillämpningar inom hållbar mobilitet. Studenterna kommer att tillämpa denna kunskap i sina uppgifter och presentera sina resultat på seminarier där kollegiala diskussioner kommer att underlättas.

Lärandemål

Efter kursen bör studenterna kunna:

• Kritiskt diskutera möjligheterna och utmaningarna med att säkerställa hållbarhet och rättvisa inom transportplannering.
• Förstå och reflektera över rollen (eller bristen därav) för jämställdhet, mångfald och rättvisa inom transportplanering.
• Beskriva alternativa framtidsscenarier för transporter som uppfyller hållbarhetsmål.
• Tillämpa de verktyg som lärs ut i kursen för att utvärdera en transportstrategi eller - scenarie.
• Reflektera över sin egen individuella forskning med fokus på hållbara transporter eller övergången mot hållbarhet.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagning till relevant forskarutbildningsämne: godkända kurser om minst 60 högskolepoäng på lägst avancerad nivå i ämnet transportsystem, byggvetenskap, samhällsplanering, ekonomi, datavetenskap, fysik, tillämpad matematik eller andra ämnen som bedöms vara direkt relevant.

Kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

75 % eller mer deltagande i föreläsningar och seminarier är obligatoriskt. En föreläsning eller ett seminarium kan ersättas med en skriftlig uppgift eller muntlig presentation.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Forskarkurs

Forskarkurser på ABE/Transport och systemanalys