Kursen baseras på individuellt uppsatsskrivande och seminariediskussioner. Examinationen grundas på en bedömning av den individuella uppgiften såväl som aktivt deltagande i examinationsseminariet.
FAG3173 Uppsats i självreflexiv metodologi 4,5 hp
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-10-30 programstuderande
Målgrupp
Ingen information tillagdDel av program
Ingen information tillagdPerioder
P2 (4,5 hp)Varaktighet
Studietakt
25%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-10-30 programstuderande
Anmälningskod
51365
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-10-30 programstuderande
Kontaktperson
Jonathan Metzger jonathan.metzger@abe.kth.se
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomförande av kursen kommer deltagarna:
- ha förmåga att producera en text som kritiskt reflekterar över studentens egen forskningspraktik, med utgångspunkt i självreflexiv metodologi
- ha förmåga att i skrift resonera om hur social komplexitet påverkar förutsättningarna för det egna forskningsprojektet
- ha förmåga att identifera och bedöma de epistemologiska och etiska utmaningar som relaterar till ett specifikt forskningsprojekt
- skriftligen redogöra för hur den egna foskningsstrategin relaterar till olika epistemologiska och vetenskapliga ideal
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Samma som de generella antagningskraven för forskarstuderande
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Se kurs-PM
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- HEM1 - Hemuppgift, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen är i första hand utvecklad som ett komplement till och fördjupning av FAG3165.