Kursen baseras på individuellt uppsatsskrivande och seminariediskussioner. Examinationen grundas på en bedömning av den individuella uppgiften såväl som aktivt deltagande i examinationsseminariet.
FAG3173 Uppsats i självreflexiv metodologi 4,5 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (4,5 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
60942
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Jonathan Metzger jonathan.metzger@abe.kth.se
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAG3173 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomförande av kursen kommer deltagarna:
- ha förmåga att producera en text som kritiskt reflekterar över studentens egen forskningspraktik, med utgångspunkt i självreflexiv metodologi
- ha förmåga att i skrift resonera om hur social komplexitet påverkar förutsättningarna för det egna forskningsprojektet
- ha förmåga att identifera och bedöma de epistemologiska och etiska utmaningar som relaterar till ett specifikt forskningsprojekt
- skriftligen redogöra för hur den egna foskningsstrategin relaterar till olika epistemologiska och vetenskapliga ideal
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Samma som de generella antagningskraven för forskarstuderande
Utrustning
Kurslitteratur
Se kurs-PM
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- HEM1 - Hemuppgift, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen är i första hand utvecklad som ett komplement till och fördjupning av FAG3165.