Fältarbets-övningar
- Paper (inlämningsuppgift)
- Interaktiva workshopdiskussioner
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAG3171 (VT 2019–)Fältarbets-övningar
- Paper (inlämningsuppgift)
- Interaktiva workshopdiskussioner
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- Använda sig av etnografiska metoder för att studera fenomen relaterade till rum och plats
- Presentera erfarenhets-nära skildringar av situerat vardagsliv som samtidigt tar i beaktande makroprocesser såsom globalisering och nya urbana ordningar.
- Visa en föreståelse för de varierade sätt genom vilka samtida upplevelser av urbana rum och platser medieras.
Deltagare i kursen ska vara inskrivna i en forskarutbildning inom samhällsplanering, urbana och regionala studier eller likanande ämne.
Deltagare i kursen ska vara inskrivna i en forskarutbildning inom samhällsplanering, urbana och regionala studier eller likanande ämne.
Low, Setha (2009) “Towards an Anthropological Theory of Space and Place.” Semiotica 175(1/4): 21-37.
Low, Setha (2010) “On the plaza: The politics of public space and culture”. University of Texas Press.
Richardson, Miles (2003,1984) “Being-in-the-market versus being-in-the-plaza: Material Culture and the Construction of Social Reality in Spanish America. In Anthropology of Space and Place, S. Low and D. Lawrence-Zuiga, eds. Malden and Oxford: Blackwell.
Ingold, Tim (2004) “Culture on the Ground: The World Perceived Through the Feet.” Journal of Material Culture 9:3, 315-340.
Mitchell and Staeheli (2006) “Clean and Safe? Property Redevelopment, Public Space, and Homelessness in Downtown San Diego.” In Setha Low and Neil Smith, eds. The Politics of Public Space. New York: Routledge
Harms, Erik (2012) “Beauty as Control in the New Saigon.” American Ethnologist 39(4):735-750.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Skriftlig examination (seminariepaper) och aktivt deltagande i workshop