Kursen bygger på deltagarnas individuella läsning av utvalda texter som grund för gemensamma diskussioner och övningar under kursens seminariedagar. Texterna behandlar olika riktningar och traditioner inom planeringsteorin, och deltagarna ska löpande skriftlig relatera sin egen forskning till de lästa texterna. Exxaminationen består förutom deltagande i seminarietillfällena av att utveckla en text där den egna forskningen positioneras i den planeringsteoretiska traditionen, och som är tänkt att kunna utgra en del av avhandlingens teoretiska ramverk. Avhandlingsämnet kommer därmed att styra vilka teoretiska begrepp, tanketraditioner och författare de individuella slutuppgifterna relaterar till.
FAG3164 Planeringsteori 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAG3164 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdetagare kunna:
-beskriva den historiska och samtida utvecklingen inom planeringsteorifältet
- identifiera, förklara och använda centrala planeringsteoretiska begrepp
- diskutera relationen mellan teori och metodologiska konsekvenser
- diskutera och värdera betydelsen av teori för planeringspraktiken
- kritiskt analysera teoretiska texter och placera dem i en teoretisk tradition
-placera och relatera den egna forskningen till relevanta delar av planeringsteori och planeringsforskning
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarstudier, eller under antagningsprocess
Rekommenderade förkunskaper
Antagen till forskarstudier, eller under antagningsprocess
Utrustning
Kurslitteratur
Allmendinger Phil 2009 Planning Theory. Palgrave Macmillan (2:a upplagan)
Ett urval vetenskapliga artiklar som representerar klassiska texter och de senaste centrala texterna och temana inom området - en läslista distribueras i anslutning till antagningen
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Om studentens avhandlingsspråk är fastslaget till svenska finns möjlighet att göra examinationsuppgiften på svenska
Övriga krav för slutbetyg
Deltagande i seminarier
Skriftlig inlämning av en teoretisk positionering, som ska redovisas och diskuteras vid avslutande seminarium
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.