Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FAG3112 Spatial analys 7,5 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-03-16
Perioder
P3 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

60752

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Gyözö Gidofalvi (gyozo.gidofalvi@abe.kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FAG3112 (HT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan FAG3112 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kartografisk modellering och multikriterieanalys

Punktmönsteranalys

Rumslig statistik, interpolation och Geographically Weighted Regression (GWR)

Rumslig syntax och urbana morfologi

Cellular automata och agent-based modellering

Rumslig, spatio-temporal och rörelse-mönster informationsutvinning

Lärandemål

Kursen är utformad för att introducera principerna för rumslig analys och avancerade koncept/tekniker som används för att undersöka, analysera och modellera rumsliga geodata.

Spatial analys är central i GIS: sättet att öka värdet av geospatiala data och omvandla data till information. Därför är målen för kursen 1) att lära eleverna grundläggande begrepp och avancerade tekniker för spatial analys i föreläsningar, 2) att låta eleverna uppleva dessa begrepp och tillämpa dessa tekniker för att lösa realistiska modellproblem i laborationer och 3) att fördjupa dessa begrepp och tekniker genom att kritiskt utvärdera framstående relaterade vetenskapliga artiklar i seminarier. Förutom att tillämpa koncept och tekniker kommer laboratoriearbetet och seminariet att förbereda eleverna att utforma, genomföra och kritiskt utvärdera GIS-projekt. Seminarierna skall stärka elevernas allmänna färdigheter i muntlig presentation när de presenterar vetenskapliga artiklar för sina kamrater. På detta sätt kommer elevernas vetenskapliga förståelse förbättras map. design, presentation och skrivförmåga när de läser, sammanfattar och granskar seminararticklar.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projektarbete, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Gyözö Gidofalvi (gyozo.gidofalvi@abe.kth.se)

Övrig information

Kursen ersätter tidigare kurs F1E5580

Forskarkurs

Forskarkurser på ABE/Geoinformatik