Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FAG3006 Beslutsteori och Beslutsanalys 7,5 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2024 Start 2024-01-16 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-01-16 - 2024-06-03
Perioder
P3 (3,0 hp), P4 (4,5 hp)
Studietakt

25%

Anmälningskod

60778

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Jonathan Metzger jonathan.metzger@abe.kth 08-790 79 05; Hampus Mårtensson hmarten@kth.se 08-7909168

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FAG3006 (VT 2020–)
Rubriker med innehåll från kursplan FAG3006 (VT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen erbjuder en introduktion till den beslutsanalys som för närvarande praktiseras inom den kritiska samhällsvetenskapen. Studenterna kommer att få en nyanserad förståelse både av klassiska teorier för beslutsanalys så väl som av nyare perspektiv inom fältet. Kursen introducerar ett antal nyckelteman i beslutsteori och ger samtidigt studenterna möjlighet att relatera den kunskapen till sina egna intresseområden och att tillämpa teorierna i en analys av sitt eget forskningsmaterial.

Kursen fokuserar i huvudsak på tillämpandet av beskrivande analys av beslutsfattande i planerings- och policyprocesser i olika former av organisationella, politiska och kulturella kontexter. Det ger även en mer kortfattad introduktion till klassiska normativa beslutsteorier, liksom till beslutsfattande ur ett individperspektiv.

Några av nyckelbegreppen i kursen relaterar till rationalitet i beslutsprocessen, regler för beslutsfattande, makt, förhandlingar, komplexitet och tvetydighet, etik för beslutsfattande och beslutsanalys samt verktyg för beslutsfattande och beslutsdesign. Ett genomgripande tema i kursen är också hållbarhetsaspekterna av beslutsfattande, som kommer att vara återkommande i flera av kursaktiviteterna. Genom hela kursen kommer dessa teman att fungera som grund för att utveckla tillämpade analyser av konkreta fall av beslutsfattande.

Kursen är i första hand baserad på deltagarnas individuella arbete, i vilket de teoretiska perspektiv som presenteras i kurslitteraturen tillämpas i en grundlig analys av en beslutsprocess som deltagarna själva väljer (case). Regelbundna seminarieuppgifter kommer att fungera som stöd i utvecklandet av dessa analyser, liksom de seminarier där det pågående analysarbetet kommer att presenteras och diskuteras. Föreläsningar och workshops kommer utöver detta att erbjuda vidare perspektiv på kursens teman. De slutliga analyserna av fallen kommer sedan att presenteras vid ett slutseminarium där kursansvarig lärare och övriga deltagare ger feedback.

Lärandemål

Kursen kommer att ge deltagarna en bred och flerdimensionell förståelse av beslutsprocesser, grundad på både väletablerade och framväxande nyckelperspektiv inom samhällsvetenskap. Deltagarna kommer också att utveckla sin förmåga att praktiskt tillämpa dessa perspektiv i analyser av konkreta fall av beslutsfattande. Efter avslutad kurs förväntas deltagarna kunna diskutera och problematisera beslutsfattande ur ett perspektiv som tar hänsyn till beslutsfattandets etiska och miljömässiga dimensioner.

Efter avslutad kurs kommer deltagarna att kunna:

  • Kritiskt diskutera och jämföra relevansen hos klassiska och nutida samhällsvetenskapliga teorier kring beslutsfattande i olika kontexter
  • Tillämpa de teorier kring beslutsfattande som presenteras i kursen för analys av verkliga fall av praktiskt beslutsfattande inom planering och policyprocesser
  • Analysera hur olika formella och informella kontexter påverkar utvecklingen av beslutsprocesser
  • Problematisera hur komplexiteter, tvetydigheter och maktrelationer påverkar beslutsprocesser och resultatet av dem
  • Analysera beslutsprocesser ur ett hållbarhetsperspektiv

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Bijker, W.E., Bal, R. & Hendriks, R. (2009). The paradox of scientific authority: the role of scientific advice in democracies. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Brunsson, N. (2007) The consequences of decision-making. Oxford: Oxford University Press.

Hansson, S. O. (2005) Decision Theory: A brief introduction. Stockholm: KTH Royal Institute of Technology, https://people.kth.se/~soh/decisiontheory.pdf

Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. New York: Farrar, Straus and Giroux

March, J.G. (2009 [1994]) A primer on decision making: how decisions happen. New York: Free Press.

March, J.G. (1988). Decisions and organizations. New York, N.Y.: Blackwell.

Metzger, J. & Lindblad, J (in press). Introduction. In J Metzger & J Lindblad (eds.) Dilemmas of sustainable urban development: a view from practice. New York: Routledge.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • HEM1 - Hemuppgifter, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examineringen av kursen baseras på:

  1. aktivt deltagande i seminarier
  2. inlämning av seminarieuppgifter
  3. individuellt paper

Kursen betygssätts som godkänd/icke godkänd. Frånvaro från obligatoriska kursaktiviteter eller uteblivna inlämningsuppgifter kommer att innebära obligatoriska kompensationsuppgifter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Jonathan Metzger jonathan.metzger@abe.kth 08-790 79 05; Hampus Mårtensson hmarten@kth.se 08-7909168

Forskarkurs

Forskarkurser på ABE/Urbana och regionala studier