Kursen är avsedd att uppmuntra studenterna att delta i en tillräcklig mängd vetenskapliga kommunikationsaktiviteter, att i muntlig och skriftlig form kommunicera ursprungliga forskningsresultat och deras samhälleliga implikationer till andra, samt att handleda andra studenter inom teoretiska och/eller praktiska projekt. Kursen ger också övning i att analysera framtida riktningar inom det valda området och presentera en forskningsagenda på kort sikt, samt att göra forskningsetiska bedömningar i sin egen forskning.
- Muntlig presentation av forskning vid nationella och internationella akademiska konferenser.
- Skriftlig eller muntlig presentation av forskning för icke-akademisk publik.
- Handledning av andra studenter.
- Skriftlig analys av framtida inriktningar inom det valda forskningsområdet och en forskningsagenda på kort sikt.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Muntligt kommunicera egna forskningsresultat samt deras samhällsimplikationer.
- Delta i ett tillräckligt brett antal vetenskapliga och samhällsvetenskapliga aktiviteter för att disseminera forskningsresultat.
- Kunna redogöra för hur erfarenheten från konferens- eller seminariepresentationer bidragit till att utveckla den egna förmågan att kommunicera och försvara vetenskapliga resultat, samt om värdefull information kunde inhämtas som hjälpt de egna studierna framåt.
- Delta i handledning av studenter på t.ex. kandidat- eller masternivå.
- Kunna redogöra för och reflektera över olika aspekter av egna insatser inom handledning av studenter, samt reflektera över hur roller, persondynamik och handledningsteknik kan påverka utfallet i lärande och samspel.
- Analysera framtida utvecklingsriktningar i det utvalda forskningsområdet och redogöra för en forskningsagenda på kort sikt.
- Kunna ifrågasätta, utvärdera och anpassa sin uppfattning om det egna kunskapsläget och förmågan i relation till den rådande kunskapsfronten.