Kursen genomförs som en seminarieserie med tillhörande examinationsuppgifter, på temat samhällsgenomslag och kommunikation av forskningsresultat.
FAF3009 Genomslag av samhällsbyggnadsforskning 3,0 hp
Kursen genomförs som en semainarieserie med tillhörande inlämningsuppgifter, på temat samhällsgenomslag och kommunikation av forskningsresultat.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAF3009 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall deltagaren kunna:
- Utifrån vetenskaplig litteratur beskriva vad begreppen samhällsgenomslag (social impact), samverkan och framgångssagor (fritt översatt från impact cases) står för.
- Dra praktiska slutsatser från och sammanfatta ett forskningsprojekt.
- Skriva en populärvetenskaplig artikel om eget forskningsprojekt, där forskningen sätts i ett större samhälleligt sammanhang och förekommande kopplingar till hållbar utveckling och jämställdhetsaspekter belyses.
- Presentera det egna forskningsprojektet muntligt för en allmän men tekniskt intresserad publik.
- Känna till och beskriva potentiella avnämare och målgrupper i omvärlden, inte minst nationellt och internationellt kommitté- och standardiseringsarbete, närmast kring det egna forskningsprojektet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Deltagaren ska uppfylla antagningskraven för forskarstudier i något av forskarutbildningsprogrammen på skolan för arkitektur och samhällsbyggnad.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För slutbetyg krävs närvaro och aktivt deltagande vid ett visst antal seminarier, vilka specificeras vid kursstart.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.