Huvudsyftet med denna kurs är att ge ett bredare perspektiv av och fördjupad förståelse för det egna forskningsområdet genom att ge en överblick över forskarutbildningsämnet Byggvetenskap, både den lokalt bedrivna och annan relevant svensk och internationell forskning. Kursen ska även öva generella färdigheter inom presentation och kommunikation av forskning samt ge förmåga att reflektera över dels etiska problemställningar i forskarens vardag, dels forskningens roll i samhället. Kursen består av fyra moment vilka har givits rubrikerna Byggvetenskap vid KTH, Forskning för hållbar samhällsutveckling, Vetenskaplig publicering och Etiska och rättsliga frågor i forskarvärlden.
FAF3008 Forskning inom byggvetenskapen 7,5 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAF3008 (VT 2021–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ges under alla läsperioder.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- muntligt och skriftligt presentera egen forskning avpassat för målgrupper utanför den egna forskningsinriktningen
- diskutera byggvetenskapliga forskningsresultat och deras betydelse för samhällets utveckling
- kritiskt analysera och värdera tillämpade metoder och resultat från egna och andras vetenskapliga studier inom området byggvetenskap
- redogöra för den akademiska forskningsprocessen och forskarens roll i såväl det byggvetenskapliga vetenskapssamhället som samhället i stort
- reflektera över etiska aspekter kring både forskning och vetenskaplig publicering inom byggvetenskapsområdet
- reflektera över byggvetenskapsforskningens roll för en hållbar samhällsutveckling, utifrån ekologiska, tekniska, sociala och ekonomiska perspektiv samt jämställdhetsperspektiv.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Motsvarande antagningskraven för forskarstudier i byggvetenskap.
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteraturen fastställs inför varje kursomgång.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Skriftliga inlämningsuppgifter, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.