Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FAE3011 Populärvetenskapling framställning 1,5 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-08-26 - 2025-01-13
Perioder
P1 (1,0 hp), P2 (0,5 hp)
Studietakt

10%

Anmälningskod

51324

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FAE3011 (VT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan FAE3011 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen innehåller definitionen av projektet. vad ska skrivas till vem och varför. Publikationens omfattning bör definieras och diskuteras med en rådgivare vid SEED. Manuskriptet måste skickas för intern granskning. När dokumentet publiceras ska det skickas till alla på institutionen och helst ska ett kort seminarium hållas på institutionens möte.

Dokumentation av kursen krävs.
Detta inkluderar:

  • En kopia av den populärvetenskapliga publikationen.
  • Dokumentation av diskussionerna med rådgivaren - hur har du bestämt ämnet och omfattningen av ämnet och varför du kände att du ville skriva publikationen.
  • En skriftlig diskussion om dina inlärningserfarenheter genom att skriva den populära publikationen jämfört med att skriva vetenskapliga artiklar.
  • Dokumentation av den tid du tillbringade på kursen, för 1,5 hp krävs minst 40 h arbete.

Lärandemål

Kursens mål är:

  • Att ge studenten inblick i hur man skriver vetenskap på ett sätt som är intressant för allmänheten.
  • Att utveckla elevernas förmåga att kritiskt utvärdera vad som är relevant när man skriver till personer som inte är experter på det vetenskapliga området.
  • Att utveckla elevernas förmåga att presentera sitt vetenskapliga arbete på ett sätt som knyter samman det med vardagliga sociala och infrastrukturella problem. För att visa hur deras vetenskap är relevant för samhället.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Masterexamen i geovetenskap eller miljövetenskap. Grundläggande kunskap i markkemi eller vattenkemi rekommenderas.

Rekommenderade förkunskaper

Kursen innehåller definitionen av projektet. vad ska skrivas till vem och varför Publikationens omfattning bör definieras och diskuteras med en rådgivare vid Institutionen för mark och vattenresurser. Manuskriptet måste skickas för intern peer review. När dokumentet publiceras ska det skickas till alla på institutionen och helst ett kort seminarium / kommentar på veckovårdsavdelningen.
Dokumentation av kursen krävs.
Detta inkluderar:
• En kopia av den populära publikationen.
• Dokumentation av diskussionerna med rådgivaren - hur har du bestämt ämnet och omfattningen av ämnet och varför du kände att du ville skriva publikationen.
• En skriftlig diskussion om dina inlärningserfarenheter genom att skriva den populära publikationen jämfört med att skriva vetenskapliga artiklar.
• Dokumentation av den tid du tillbringade på kursen, för 1,5 hp krävs minst 40 h arbete.
För att få 1,5 hp ska studenten ha arbetat minst 40 timmar med denna kurs.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Forskningsartiklar, bokkapitel, utdrag från böcker. Detaljer annonseras innan kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande i seminariediskussioner, lösta övningsuppgifter, godkänd projektarbetsuppgift.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Forskarkurs

Forskarkurser på ABE/Hållbarhet och miljöteknik