Kursens fokuserar på design för lärande, multimodala kunskapsrepresentationer och examination inom konst- och designområdet, betraktade i relation till de utmaningar som högre utbildning idag står inför. Aspekter på handledning, individuellt eller i grupp (både med avseende på innehåll samt medmänskliga relationer) samt olika metoder för studio-baserad undervisning (t.ex. ateljésamtal) kommer att diskuteras och prövas. Kursen genomförs i form av 1) föreläsningar och seminarier där litteraturen tas upp, liksom aspekter som rör regelverk och policy för högskoleområdet; 2) konst- och designorienterade laborationer av undervisning med fokus på ett projektarbete knutet till deltagarnas egna undervisning.
FAD3103 Högskolepedagogisk introduktion: konst och designutbildning 5,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAD3103 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagare inom de konstnärliga högskoleområdena kunna:
- utforma och pröva olika metoder i relation till den egna undervisningen och handledningen
- formulera lärandemål som är anpassade till utbildningen inom det aktuella området och kunna relatera dessa till lämpliga lärandeaktiviteter, betygskriterier och examinationsformer
- redovisa och kritiskt diskutera huvuddragen i universitetspedagogisk forskning om lärande och lärarrollen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Masterexamen eller motsvarande kunskap inom teknik, konst eller design (såsom arkitektur, planering, ingenjör, design, konst eller hantverk) eller närliggande ämnen inom samhällsvetenskap och humaniora. För att kursen ska hållas krävs ett minimum av 5 och ett maximum av 25 studenter.
Kurslitteratur
Utdrag ur Dorst, K. (2015). Frame Innovation – Create New Thinking by Design. Cambridge, Mass.: The MIT Press.; Frisk, H., K. Johansson & Å. Lindberg-Sand (2015)(red.). Acts of Creation. Thoughts on Artistic Research Supervision. Höör. Brutus Östlings Bokförlag Symposion samt övrig litteratur (artiklar o dyl) vilket faställes vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Examination sker i två delar:
- deltagande i seminarier inkl. inlämningsuppgifter, individuellt eller i grupp (2,5 hp)
– en teoretiskt reflekterande slutuppgift med fokus på planering/utveckling av ett kursmoment i den egna undervisningen (2,5 hp)
Kursen är obligatorisk för doktorander inom doktorandprogrammet konst, teknik och design.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Undervisningsspråk: Engelska