Kursen kommer att fokusera på mikrokinetik, ytgränsreaktioner och grundläggande koncept gällande transportfenomen inom fluider. Kursen kommer att ge studenten de fundamentala grunderna för processmodellering. Aspekterna av att integrera kemiska reaktioner i CFD beräkningar samt de vanligaste misstagen av att göra så kommer också att diskuteras kortfattat.
F4H5923 Fundamentala begrepp för modellering av transport av värme och material 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2018
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan F4H5923 (VT 2014–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen är planerad att ge forskare, som har börjat arbeta med simulering och modellering inom materialprocesser, en grundläggande förståelse av mikrokinetik, värmetransport och masstransport samt relationerna emellan dessa. Studenten skall även kunna använda kunskapen för att formulera ett projekt och lösa en enklare uppgift.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande kurs inom transportfenomen
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande kurs inom transportfenomen.
Utrustning
Kurslitteratur
Utdelat material. Studenten förväntas även att genomföra en litteraturstudie för att hitta relevanta publikationer till dennes projekt.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektarbete och en rapport (seminarium)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.