Kursen ären introduktion gällande förståelsen av de ekonomiksa förutsättningarna som finns vid produktion av stål. Den innefattar både teoretiska och praktiska aspekter gällande ledning av företag i såväl gruv- och stålindustrin. Ett viktigt fokus i inlärningen är ett tillämpningsexempel (en s.k. case study) som väljs i samråd med ett företag i branschen.
F4H5910 Ekonomisk processanalys och strategi 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2018
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan F4H5910 (HT 2014–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kontakta kursansvarig
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Att erhålla en förståelse gällande ekonomiska och management grunder vid produktion av malm och stål.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen baseras på tidigare kunskaper i ekonomi och management motsvarande grundkurs B som ges av institutionen för industriell teknik och management.
Kursen kräver även goda kunskaper i metallurgi motsvarande kurserna MH1022 och MH2029.
Rekommenderade förkunskaper
Kursen baseras på tidigare kunskaper i ekonomi och management motsvarande grundkurs B som ges av institutionen för industriell teknik och management.
Kursen kräver även goda kunskaper i metallurgi motsvarande kurserna MH1022 och MH2029.
Utrustning
Kurslitteratur
Aniander m.fl. (1998): Industriell ekonomi, Studentlitteratur, Lund.
Material som tillhandahålles under kursen.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektuppgift (6 p)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.