- Krypdeformation och brott. Oxidation och högtemperaturkorrosion. Kavitetsbildning
- Spänningsanalys, referensspänning
- Linjär elastisk och elastoplastisk brottmekanik
- Dislokationsmekanismer. Skadeutveckling
- Finitelementmetoder
F4H5616 Skadeutveckling vid förhöjd temperatur 9,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2018
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan F4H5616 (VT 2014–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kontakta kursansvarig
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Vid användning av material vid hög temperatur förändras mikrostrukturen på olika sätt. T ex förgrovas partikelstrukturen, och kaviteter och sprickor bildas. Dessa förändringar betecknas som en materialskada eftersom de försämrar egenskaperna och minskar materialets livslängd. Kursens mål är skapa förståelse av materialskadan och kunskap om hur man modeller den, så att man kan minimera dess uppkomst.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning
Grundläggande materialvetenskapliga kunskaper
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande materialvetenskapliga kunskape
Utrustning
Kurslitteratur
G A Webster and R A Ainsworth, High temperature component life assessment, Chapman & Hall, London (1994)
Föreläsningsanteckningar
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.