24 föreläsningar av forskare inom respektive form av korrosionsangrepp.
F4H5405 Korrosionslära, doktorandkurs 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2020
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan F4H5405 (VT 2014–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Föreläsningar under fyra på varandra följande måndagar i september-oktober varje udda år.
Antal platser: Max 30 deltagare
Ansökan ställs till: Examinator per e-mail
Sista ansökningsdag: Första september varje udda år
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Att förstå de grundläggande mekanismerna hos de viktigaste formerna av korrosionsangrepp.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Masterexamen alt civilingenjörsexamen med kemi, fysik eller materialvetenskap som huvudämne
Introduktionsföreläsning ger nödvändig bakgrund.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Valda kapitel i “Corrosion Mechanisms in Theory and Practice”, 3rd edition, Ed. P. Marcus, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton FL (2012).
Selected chapters in “Corrosion Mechanisms in Theory and Practice”, 3rd edition, Ed. P. Marcus, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton FL (2012).
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Skriftlig tentamen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.