Ideala reaktorer, fördjupning. Heterogena och katalytiska reaktioner. Icke-ideala reaktorer. Problemlösning och beräkningar.
F3C5621 Kemisk reaktionsteknik 9,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2023
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan F3C5621 (VT 2010–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ges parallellt med KE2040 Kemisk reaktionsteknik.
Se schema för KE2040 Kemisk Reaktionsteknik
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen avser att ge fördjupade kunskaper och färdigheter i problemlösning i den kemiska reaktionstekniken.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande kunskaper i reaktionskinetik, material- och energibalanser svarande mot kursen Reaktions- och separationsteknik, (KE1020) samt i Numeriska metoder och grundläggande programmering (DN1212) erfordras.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Scott Fogler, "Elements of chemical reaction engineering", Prentice Hall, 2006. Utdelat material.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd tantamen samt godkända problemlösnings- och datoruppgifter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.