Kursen genomförs som en serie föreläsningar och seminarier med litteratur och frågor som ska diskuteras/besvaras. Doktoranderna ska skriva en 8 sidor (ca 6000 ord) lång uppsats om hur den egna forskningen relaterar (eller skulle kunna relateras) till de i kursen diskuterade metoderna. Uppsatsen ska presenteras och diskuteras på ett seminarium. Kurslitteratur består av olika särtryck som distribueras under kursens gång.
F1N5008 Miljöstrategiska metoder 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation för forskarstuderande om när kursen ges
Vid behov, senast vt -08.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Doktorandkursen i miljöstrategiska metoder ges av Miljöstrategisk analys – fms. Kursen ger en översikt över relevanta miljöstrategiska metoder, ge doktoranderna möjligheter att koppla ihop olika verktyg och relatera metoderna till den egna forskningen.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Samma som för att bli antagen som doktorand i miljöstrategisk analys eller motsvarande ämne.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Bell, Foundations of Futures studies, s. 73-114
Börjeson et al, Users guide to scenarios. Välj mellan artikeln i Futures och den version som givits ut
som fms-rapport.
Gullberg et al, Bilder av Framtidsstaden, s. 13-56, (281-335), 453-491
Flyvbjerg, Bent: ”Making social science matter”, s. 26-49
Hansson, Sven-Ove: ”What is technological science?” hela artikeln
Myrdal, Janken: ” Om humanvetenskap och naturvetenskap” s. 18-47
Winch, Peter: ”Samhällsvetenskapens idé”, kap 3, s. 69-91
Ehn, B. and O. Löfgren (2001). Kulturanalyser. Malmö, Gleerup.
Drakos, Georg (1990) Kal å Ada. Nord Nytt nr 43
Shove, E. (2003). Comfort, cleanliness and convenience : the social organization of normality.
Oxford, Berg.
+ litteratur till Miljösystemanalytiska verktyg, Strategiska miljöbedömningar, Intervjumetoder och Samhällsekonomiska modeller
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Examinationen består av att doktoranderna ska skriva en uppsats på ca 6000 ord om hur den
egna forskningen relaterar (eller skulle kunna relateras) till de i kursen diskuterade metoderna. I
PMet ska man ta upp samtliga grupper av metoder som diskuterats i kursen. PMen får gärna utformas så att den kan vara en del av kappan i doktorandens avhandling. Man ska visa att man har tagit del av litteraturen genom att diskutera den och referera till den. Om det visar sig att man inte ser någon som helst användning av någon eller några metoder i den egna forskningen så blir PMens uppgift att motivera vilka andra metoder man tänker sig använda istället, och vad som gör dessa bättre. För att kunna argumentera för att de är bättre måste man diskutera både de metoder man anser vara bättre och de metoder man anser vara sämre. Detaljerna till hur man löser denna uppgift lämnas till doktoranderna, men man får alltså skriva tämligen fritt. Alternativa sätt att skriva uppsatsen kan diskuteras. Det kan t.ex. finnas någon som vill skriva delar av uppsatsen som en direkt del av kappan, men då inte på ett bra sätt kan täcka in alla de diskuterade metoderna. I så fall kan texten om de metoder som inte får plats i kappan redovisas separat. Kursens lärare finns tillgängliga under kursens gång för mindre diskussioner av inriktning av uppsatsen. Däremot finns ingen direkt handledning inplanerad. Kurs-PMen ska presenteras och försvaras vid kursens avslutande seminarium. Dessutom ska varje doktorand opponera på någon annans paper. Datum då färdiga PM ska skickas, och datum för det avslutande seminariet, bestäms senare. Förutom examination enligt ovan gäller obligatorisk närvaro vid samtliga kurstillfällen, och genomförande av eventuella särskilda uppgifter kopplade till dessa tillfällen. Den som missar
något tillfälle kommer att ges möjlighet att kompensera det med någon extrauppgift.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.