- Potentialteori. Geodetiska randvärdesproblem
- Legendrefunktioner och klotytfunktioner
- Stokes, Molodenskii och Bjerhammars teorier. Minstakvadrat-kollokation
- Tyngdkraftsreduktion, isostasi samt Moho-studier
- Numerisk bestämning av geoiden
- Dedikerade satellitprojekt för tyngdkraftsmätning
- Modifiering av Stokes-formeln med hjälp av minstakvadratmetoden och globala gravitationsmodeller.
F1E5007 Fysikalisk geodesi 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan F1E5007 (HT 2016–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad studier skall studenten
- ha fördjupad förståelse av matematiska och fysikaliska grunder i studier av jordens tyngdkraftsfält
- vara förtrogen med numeriska metoder som används inom fysikalisk geodesi
- vara förtrogen med olika metoder för geoidbestämmning, särskilt den sk KTH-metoden
- kunna anknyta tyngdkraftsstudier till studier av jordsystemet inklusive klimatförändring
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande kunskap i fysikalisk geodesi på masternivå.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Heiskanen and Moritz (1967). Physical geodesy
Moritz (1980). Advanced physical geodesy.
Sjöberg (2011). The KTH approach to modelling the geoid.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Skriftlig tentamen (TEN1), 7,5 hp.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.