Målet med kursen är att utveckla den forskarstuderandes kunskap om och i att genomföra forskningsstudier i projektform, att utveckla förmågan att precisera och definiera projekt i förhållande till en forskningsfråga och att utveckla kunskapen om hur projektarbete faller in i forskningspraktiken. Kursen består av ett projektarbete som innefattar planering, beskrivning, genomförande och reflektion av forskning i projektformat, till exempel research by design eller konstnärliga metoder men också andra typer av projekt kan förekomma. Inom ramen för kursen diskuteras projektarbetets förhållande till forskningsmetodik och vetenskapligt förhållningssätt.
F1A5049 Individuell projektkurs: Arkitektur 10,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan F1A5049 (HT 2013–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen skall den forskarstuderande kunna
- Planera och genomföra forskningsarbete i projektform
- Definiera och precisera projekt i förhållande till en forskningsfråga
- Avgränsa forskningsfrågor samt arbetsinsats efter projektstorlek
- Tillämpa teoretisk forskningsmetodförståelse i konkret projektform
- Utifrån ett begränsat projekt analysera resultat och produktion för teoretisk vidarearbetning
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Förkunskapskrav
För att följa kursen krävs examen på magisternivå i arkitektur eller motsvarande examen. Företräde ges för doktorander antagna vid KTH eller till annan forskarutbildning inom arkitektur.
Kurslitteratur
Kurslitteratur annonseras i kurs-PM i samband med att kursen ges.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Examination
Den huvudsakliga examinationen sker genom projektets redovisning, men också genom handledningsdiskussioner under projektets gång. Examinationen innehåller också skriftliga delar. Den omfattning som studenten arbetar med kursen skall motsvara poängtalet och arbetsinsatsens omfattning skall vara bestämd i förväg. Kursen ges betyg godkänt/icke godkänt (P/F).
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.