Målet med kursen är att fördjupa och bredda kunskapen inom arkitekturforskningen inom ett definierat fält, och att därmed ge ökade möjligheter att fördjupa och kontextualisera ett forskningsprojekt. Kursen består av en noggrann läsning av en uppsättning texter inom valt ämnesområde inom eller relaterat till arkitekturämnet. Den specifika uppsättningen litteratur bestäms i samråd med examinator i relation till kursen längd och lämnar utrymme för de reflektiva och redovisande momenten i kursen. Läskursen består också av uppföljning i olika form såsom genom skriftliga reflektioner, diskussioner och/eller seminarier. Läskursen kan samordnas som läsecirklar eller motsvarande.
F1A5041 Individuell läskurs: Arkitektur 2,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan F1A5041 (VT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen skall studenten kunna
- Utförligt redogöra för en teoribildning, metod, diskurs eller motsvarande, för vilket kursinnehållet i den specifika kursomgången är utformat
- Kritiskt reflektera över detta samt redogöra för dess relation till forskning i övrigt
- Diskutera relationen till och relevansen för det egna forskningsarbetet
- I text eller annat för kursomgången fastställt medium presentera och diskutera kursinnehållet, dess styrkor och svagheter, samt i tillämpliga fall dess inbördes likheter och olikheter
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Förkunskapskrav
För att följa kursen krävs examen på magisternivå i arkitektur eller motsvarande examen. Företräde ges för doktorander antagna vid KTH eller till annan forskarutbildning inom arkitektur.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LIT1 - Litteraturuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Examination
Den huvudsakliga examinationen sker genom uppföljning av läsinsatser, där examinator eller annan av examinator utsedd person diskuterar den lästa litteraturen med den forskarstuderande. Formerna för kunskapsredovisning fastställs i samband med kursomgången men inkluderar alltid ett skriftligt moment.
Kursen ges betyg godkänt/icke godkänt (P/F).
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.