Kursen består av fem seminarier organiserade kring centrala begrepp, metoder och referenser inom arkitekturteknik som teknisk, historisk och kulturell fråga. Utöver detta genomförs två fördjupningsuppgifter, dels ett referat av ett centralt verk (som studenten väljer i samråd med kursledaren och kan vara skrivna, formgivna eller byggda verk eller andra former av teknik), dels en uppsats eller ett projekt i vilken en självständig tillämpning av ämnesinriktningen utvecklas i relation till studentens egna planerade eller pågående forskningsprojekt, Ett projekt kan ta sig många former inklusive visuell eller audiell formgivning, virtuell eller fysiskt modellproduktion men innehåller en kritiskt reflekterande skriven del. Fördjupningsuppgifterna handleds i grupp och/eller individuellt och redovisas vid en avslutande genomgång.
F1A5038 Grundkurs i arkitekturteknik 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan F1A5038 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Inriktningskursen Kritiska studier i arkitektur syftar till:
- Att introducera grundläggande begrepp, metoder och referenser inom arkitektonisk gestaltning.
- Att fördjupa studiet av centrala verk inom ämnesinriktningen.
- Att i uppsatsform eller projektform utveckla en tillämpning av kritiska studier i relation till ett eget planerat eller pågående forskningsprojekt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För att följa kursen krävs examen på magisternivå i arkitektur eller motsvarande examen. Företräde ges för doktorander antagna vid KTH eller till annan forskarutbildning inom arkitektur.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Kursen examineras genom deltagande i seminarier samt genom inlämningsuppgifter, presentationer och uppsatsskrivande. Samtliga examinerade moment måste fullföljas för godkännande av kursen. Specifika kriterier anslås i samband med att kursomgång utlyses. Kursen ges betygen godkänt/icke godkänt (P/F). Examinator för varje enskild kursomgång framgår av kurs-PM.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.