Kursen introducerar principerna för informationsteori och källkodning, diskuterar grundläggande källkodningsbegrepp och ger praktisk erfarenhet för utvalda populära källkodningsalgoritmer. Kursen innehåller ämnen som information och entropi, förlustfri kodning, Shannons brusfria källkodningssats, förstörande kodning, rate-distorsion, Shannons brusiga källkodningssats, skalär- och vektorkvantisering, transform- och prediktiv-kodning.
EQ2845 Informationsteori och källkodning 7,5 hp
Kursen behandlar principer för kodning av tal, ljud, video och grafik vid låg bithastighet. Källkodningsteknik, till exempel skalär- och vektorkvantisering, ortogonala transformer och linjär prediktion presenteras och deras verkningssätt analyseras teoretiskt. De teoretiska begränsningarna för källkodare diskuteras.
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60427
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
Se kopplade program.
Öppen för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, VCCN, Rekommenderad
Masterprogram, information och nätverksteknologi, åk 1, Rekommenderad
Masterprogram, information och nätverksteknologi, åk 1, COE, Rekommenderad
Masterprogram, information och nätverksteknologi, åk 1, INF, Rekommenderad
Masterprogram, information och nätverksteknologi, åk 1, MMB, Rekommenderad
Kontakt
Markus Flierl (mflierl@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan EQ2845 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna
- Beskriva och använda principerna för informationsteori, som entropi, ömsesidig information, asymtotisk ekvipartition, databehandling, prefixkoder, Krafts ojämlikhet, brusfri källkodning, maximum entropi, rate-distorsion, brusig källkodning, Shannons nedre gräns, baklängeskanal, omvänd vattenfyllning, energikoncentration, etc. för att utveckla källkodningsalgoritmer,
- Utveckla källkodningsmetoder för förlustfri kodning, som Huffman-kodning, aritmetisk kodning, Lempel-Ziv-kodning, universell källkodning,
- Utveckla källkodningsmetoder för förstörande kodning, som skalär- och vektorkvantisering, Lloyd-Max-kvantisering, entropi-begränsad kvantisering, högtakts-kvantisering, transformkodning, prediktiv kodning,
- Implementera (till exempel med MatLab) och bedöma den utvecklade källkodningsmetoden / algoritmen,
- Förklara kodningsdesignalternativ med hjälp av principerna för informationsteori,
- Utveckla källkodningsmetoder för ett givet källkodningsproblem,
- Modellera och bedöma källkodningsmetoder med hjälp av principerna för informationsteori,
- Analysera givna källkodningsproblem, identifiera och förklara utmaningar, föreslå möjliga lösningar, och förklara den valda designen.
För högre betyg ska deltagarna också kunna
- Lösa mer avancerade problem inom alla områden som nämns ovan.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För fristående kursstudent: 120 hp samt Engelska B eller motsvarande
Rekommenderas: EQ1220 Signalteori eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
EQ1220 Signalteori eller motsvarande kunskaper.
Utrustning
Kurslitteratur
T.M. Cover and J.A. Thomas, “Elements of Information Theory,” John Wiley & Sons, Inc., New York.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Hemuppgifter 1.5 ECTS (G/U). Skriftlig tentamen 6 ECTS (A-F).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se: http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.