Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

EQ2845 Informationsteori och källkodning 7,5 hp

Kursen behandlar principer för kodning av tal, ljud, video och grafik vid låg bithastighet. Källkodningsteknik, till exempel skalär- och vektorkvantisering, ortogonala transformer och linjär prediktion presenteras och deras verkningssätt analyseras teoretiskt. De teoretiska begränsningarna för källkodare diskuteras.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-03-16
Perioder
P3 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

60427

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 10

Målgrupp

Se kopplade program.

Öppen för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Markus Flierl (mflierl@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan EQ2845 (VT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan EQ2845 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen introducerar principerna för informationsteori och källkodning, diskuterar grundläggande källkodningsbegrepp och ger praktisk erfarenhet för utvalda populära källkodningsalgoritmer. Kursen innehåller ämnen som information och entropi, förlustfri kodning, Shannons brusfria källkodningssats, förstörande kodning, rate-distorsion, Shannons brusiga källkodningssats, skalär- och vektorkvantisering, transform- och prediktiv-kodning.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna

- Beskriva och använda principerna för informationsteori, som entropi, ömsesidig information, asymtotisk ekvipartition, databehandling, prefixkoder, Krafts ojämlikhet, brusfri källkodning, maximum entropi, rate-distorsion, brusig källkodning, Shannons nedre gräns, baklängeskanal, omvänd vattenfyllning, energikoncentration, etc. för att utveckla källkodningsalgoritmer,

- Utveckla källkodningsmetoder för förlustfri kodning, som Huffman-kodning, aritmetisk kodning, Lempel-Ziv-kodning, universell källkodning,

- Utveckla källkodningsmetoder för förstörande kodning, som skalär- och vektorkvantisering, Lloyd-Max-kvantisering, entropi-begränsad kvantisering, högtakts-kvantisering, transformkodning, prediktiv kodning,

- Implementera (till exempel med MatLab) och bedöma den utvecklade källkodningsmetoden / algoritmen,

- Förklara kodningsdesignalternativ med hjälp av principerna för informationsteori,

- Utveckla källkodningsmetoder för ett givet källkodningsproblem,

- Modellera och bedöma källkodningsmetoder med hjälp av principerna för informationsteori,

- Analysera givna källkodningsproblem, identifiera och förklara utmaningar, föreslå möjliga lösningar, och förklara den valda designen.

För högre betyg ska deltagarna också kunna

- Lösa mer avancerade problem inom alla områden som nämns ovan.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För fristående kursstudent: 120 hp samt Engelska B eller motsvarande

Rekommenderas: EQ1220 Signalteori eller motsvarande

Rekommenderade förkunskaper

EQ1220 Signalteori eller motsvarande kunskaper.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

T.M. Cover and J.A. Thomas, “Elements of Information Theory,” John Wiley & Sons, Inc., New York.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Hemuppgifter 1.5 ECTS (G/U). Skriftlig tentamen 6 ECTS (A-F).

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Elektroteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Markus Flierl (mflierl@kth.se)

Övrig information

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se: http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.