En grupp om 2-7 teknologer skall lösa en projektuppgift vars mål är att innan ett visst datum framställa en prototyp som uppfyller en given specifikation. Det är studenternas uppgift att själva planera och utföra arbetet, d.v.s. en projektplan skall skrivas och följas. I projektplanen specificeras vilka delprojekt som projektet består av, i vilken ordning som delprojekten skall genomföras, när de skall vara klara och vem eller vilka inom gruppen som skall utföra arbetet.
Grupperna sätts ihop av kursansvarig baserat på teknologernas preferenser. Det är dock inte alltid möjligt att möta alla teknologers önskemål, d.v.s. vissa teknologer kan tvingas att arbeta med projektuppgifter som inte är deras förstaval. Detta gäller också fördelningen av arbetsuppgifter inom gruppen.
Det finns ett flertal tänkbara lösningar till projektuppgifterna . Teknologerna kommer därför under projektets lopp att ställas inför många praktiska problem som kräver ingenjörsmässiga beslut. Deltagarna lär sig därmed att inhämta de nödvändiga teoretiska och praktiska kunskaper som krävs för att lösa en projektuppgift.
Kursen avslutas med en muntlig redovisning och en demonstration av prototypen. Under projektets gång skall skriftlig dokumentation framställas och vissa övningsuppgifter lösas. Kraven på den muntliga och skriftliga redovisningen liknar de krav som ställs på ett examensarbete.
Varje teknolog skall fokusera på ett eller ett fåtal av områdena DSP-programmering, PC-programmering, annan programmering (t.ex. smart-phone), projektstyrning, algoritmutveckling och inhämtande av specialkunskap. Stöd i form av föreläsningar, litteratur och on-line information, finns för alla dessa uppgifter.
Teknologerna ska också skriva en "reflektiv dagbok" under arbetets gång.där de dokumenterar bevis för sitt lärande. Sådana bevis kan t.ex. vara prestandakurvor med förklaringar eller redogörelser för användandet av verktyg och detaljerade beskrivningar av tekniska problem som uppstått under arbetets gång.