Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

EP279V Cybersäkerhetsanalys 3,0 hp

Bli säkrare med kunskap om cybersäkerhet. I den här kursen lär du dig metoder för analysera hot, risker och försvar av stora system mot cyberattacker. Det kommer att effektivisera ditt säkerhetsarbete och förbättra verksamhetens skydd.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-10-27 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-10-27 - 2026-01-12
Perioder
P2 (3,0 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

10066

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

10 - 25

Målgrupp

Yrkesverksamma inom cybersäkerhet alternativt med intresse att lära sig grundläggande cybersäkerhet.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan EP279V (HT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan EP279V (HT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Hybrid (Alla obligatoriska moment kan genomföras på distans. Vissa frivilliga moment genomförs endast fysiskt.)

Kursinnehåll

Denna kurs lär ut en hotmodellbaserad metod för att analysera cybersäkerhetsrisker för system av system. Det inkluderar att utveckla och kombinera modeller för datorsystemresiliens, hotaktörers förmågor och verksamhetens påverkan av förverkligade hot till en övergripande cyberriskbedömning. Dessutom behandlar kursen hur cyberriskanalys används för att identifiera och argumentera för kostnadseffektiva försvarsmekanismsval för att skydda det analyserade systemet av system.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • modellera arkitekturer hos storskaliga datorsystem (inklusive programvara, nätverk, etc.)
  • beskriva och utvärdera hot och attacker i storskaliga datorsystem
  • beskriva försvarsmekanismer för datorsystem och hur dessa relaterar till sårbarheter och attacker
  • genomföra riskanalyser baserat på systemmodeller
  • rapportera och presentera modeller, en cybersäkerhetsriskanalys samt försvarsstrategier för ett datorsystem

i syfte att kunna

  • förstå och förklara vilka hot ett specifikt system kan ha
  • förstå och förklara hur attacker fungerar och sprids genom systemarkitekturen
  • argumentera för varför vissa risker bör prioriteras
  • välja ett effektivt försvar för att minska riskerna.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kunskaper och färdigheter i grundläggande programmering, 6 hp.

Kunskaper och färdigheter i etisk hackning, 3,5 hp, motsvarande slutförd kurs EP274V Etisk hackning I

eller

minst 3 års yrkesverksamhet i en teknisk roll inom något av följande områden: systemutveckling, systemförvaltning, systemarkitektur, IT-arkitektur, eller IT-säkerhet.

Gymnasiekursen Engelska B/6.

Rekommenderade förkunskaper

Allmän kunskap inom datalogi och IT samt grundläggande erfarenhet av arbete med cybersäkerhet. 

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projektuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

Denna kurs överlappar med EP2790.