Hybrid (Alla obligatoriska moment kan genomföras på distans. Vissa frivilliga moment genomförs endast fysiskt.)
EP279V Cybersäkerhetsanalys 3,0 hp
Bli säkrare med kunskap om cybersäkerhet. I den här kursen lär du dig metoder för analysera hot, risker och försvar av stora system mot cyberattacker. Det kommer att effektivisera ditt säkerhetsarbete och förbättra verksamhetens skydd.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 fristående studerande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (3,0 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
10127
- Undervisningsform
Distans Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 25
- Målgrupp
Yrkesverksamma inom cybersäkerhet alternativt med intresse att lära sig grundläggande cybersäkerhet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Du behöver ett KTH-konto för att läsa en kurs på KTH, kontot aktiveras med Mobilt BankID eller genom att besöka KTH:s campus. Det enda sättet att starta en kurs utan att besöka campus, är om du har Mobilt BankID.
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan EP279V (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Företag idag har tusentals programvarubaserade datorsystem som alla är beroende av varandra i ett stort komplext nätverk, ett system-av-system. Att IT-attacker lyckas i stor utsträckning hänger delvis ihop med denna komplexitet. Ett företag behöver förstå helheten medan en attackerare bara behöver hitta en väg in. Samtidigt finns det en stor mängd attacktyper som utnyttjas och mängder med förslag på försvarsmekanismer.
Denna kurs huvudsakliga innehåll syftar till att utveckla studenternas förståelse för:
- dagens komplexa IT-landskap genom att skapa modeller av sådana.
- vilka attacker som idag utnyttjas för att göra skada och hur dessa kan propagera genom ett stort nätverk.
- vilka försvar som finns och när de bäst lämpar sig mot olika attacktyper.
- hur risk kan beräknas och kan användas för att prioritera säkerhetsarbete.
Genom att i kursen tillhandahålla;
- föreläsningar,
- seminarier,
- gästföreläsningar från industrin,
- ett större projektarbete, samt
- flera mindre delmoment inom projektet.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- modellera hot i storskaliga datorsystem (inklusive programvara, nätverk, m.m.)
- simulera attacker i storskaliga datorsystem
- genomföra riskanalys utifrån en modell och simulering
- beskriva vilka försvarsmekanismer som finns för datorsystem
- rapportera och presentera modeller, simulering, riskanalys och försvarsstrategi för ett givet system
i syfte att
- förstå och förklara vilka hot som finns i ett specifikt system
- förstå och förklara hur attacker går till och propagerar genom en systemarkitektur
- kunna argumentera för att vissa risker bör prioriteras
- kunna välja rätt försvar för att minska risk.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
- Kunskaper och färdigheter i grundläggande programmering, 6 hp, motsvarande kurs DD1315/DD1316/DD1337/ID1018.
- Kunskaper i engelska motsvarande gymnasiekursen Engelska B/Engelska 6.
Rekommenderade förkunskaper
Allmän kunskap inom datalogi och IT samt grundläggande erfarenhet av arbete med cybersäkerhet.
Utrustning
Egen dator.
Kurslitteratur
Sammanställning av material fritt tillgängligt via internet tillhandahålls via kursplattformen.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Ett examinationstillfälle erbjuds under våren.
Möjlighet till plussning
Nej.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Nej.
Övrig information
Denna kurs överlappar med EP2790.