Kursens huvudaktivitet utgörs av ett projekt där studenten självständigt angriper ett företags datornätverk i syfte att exfiltrera specifik information. Det angripna nätverket är riggat av kursledningen i en virtuell miljö. För att utföra angreppet är studenterna fria att använda sin fantasi och verktyg tillgängliga på Internet. Verktyg för nätverksskanning och sårbarhetsskanning, plattformar för utveckling av exploits, fjärrstyrning av datorer, lösenordsknäckning, m.m. presenteras under kursens gång, men det står kursdeltagare fritt att välja metoder och verktyg efter eget huvud.
EP274V Etisk hackning I 3,5 hp
I kursen Etisk hackning lär du dig skapa ett effektivt försvar mot cyberattacker och IT angrepp. Du får också kännedom om angriparens möjligheter. Etiska hackare anlitas för praktisk utvärdering av informationssäkerheten i datornätverk och är en allt mer efterfrågad kunskap.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 fristående studerande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2024-10-27
- Perioder
- P1 (3,5 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
10125
- Undervisningsform
Distans Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
20 - 200
- Målgrupp
Yrkesverksamma inom cybersäkerhet alternativt med intresse att lära sig grundläggande cybersäkerhet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Du behöver ett KTH-konto för att läsa en kurs på KTH, kontot aktiveras med Mobilt BankID eller genom att besöka KTH:s campus. Det enda sättet att starta en kurs utan att besöka campus, är om du har Mobilt BankID.
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan EP274V (HT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten på en grundläggande nivå och i begränsade miljöer kunna
- upprätta resurser för att stödja offensiva säkerhetsoperationer
- utföra spaning och inhämtning för att planera operationer
- tillägna sig tillträdesuppgifter, t.ex. kontonamn, lösenord och åtkomsttoken
- etablera initialt fotfäste i nätverk och system
- exekvera skadlig kod på fjärrenheter
- upprätta kanaler för kommunikation med infekterade system
- eskalera rättigheter i system för att erhålla högre behörigheter
- bibehålla närvaro i nätverk efter avbrott
- förflytta sig lateralt i datornätverk
- undvika att upptäckas av nätverksförsvarare
- samla in och exfiltrera data från datornätverk
- bedöma säkerheten av datorsystem, tillämpningar och it-tjänster
- utföra lagliga och etiska säkerhetstester.
Detta kommer att ge studenterna en praktisk förståelse för angriparens möjligheter och förmågor, i syfte att utvärdera cybersäkerheten i datornätverk.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper och färdigheter i grundläggande programmering, 6 hp.
Gymnasiekursen Engelska B/6.
Rekommenderade förkunskaper
Vi rekommenderar starkt att du har kännedom om kommunikationsnätverk (t ex EP1100 Datakommunikation och datornät) och operativsystem (t ex ID1206 Operativsystem). Om du saknar den kunskapen är det viktigt att planera för en avsevärt mer tidskrävande kurs.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PROA - Projektuppgift, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.