Kursen handlar om människans hörselsinne och ger grundläggande förståelse för hur teknisk ljudpresentation och ljudöverföring bör utformas med hänsyn till människans hörselförmåga.
EN2100 Ljudperception 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2014
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan EN2100 (HT 2009–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Deltagarna skall efter genomgången kurs
* översiktligt känna till hur människan hörselsinne fungerar,
* kunna bedöma hur människans hörselförmåga påverkar användbarheten hos tekniska system för återgivning av ljud, såsom tal eller musik,
* kunna tillämpa enklare psykoakustiska testmetoder för att mäta hörselförmågan eller värdera ljudkvaliteten hos tekniska ljudåtergivningssystem,
* kunna använda beräkningsmodeller för att skatta hur människan subjektivt upplever egenskaper hos ljud och återgivningssysten, till exempel hörstyrka och taluppfattbarhet,
* översiktligt känna till konsekvenserna av nedsatt hörselförmåga och begränsningar i tekniska hörselhjälpmedel.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För fristående kursstudent: 120 hp och Engelska B eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
- Basic differential and integral calculus.
- SF1901, Probability Theory and Statistics, or equivalent.
Utrustning
Kurslitteratur
Moore B. 2003. An Introduction to the Psychology of Hearing. 5th Ed. Academic Press.
Arne Leijon (20xx) Sound Perception: Introduction and Exercise Problems. KTH. (senaste version)
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Enskild uppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- LAB1 - Laboration, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Tentamen 6 p (A-F) Obl. Enskild uppgift 1 p (P/F). Obl. Laboration 0.5 p (P/F)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Allt kursmaterial på engelska. All redovisning på svenska eller engelska.