EN1001 Elektroteknikens betydelse för ett globalt samhälle 6,0 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
51207
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Innehållet består av:
- Hur fungerar kursplaner, lärandemål, betygskriterier och examination på KTH?
- Studieteknik, eget ansvar, egenutveckling under en yrkeskarriär, självreflektion – vad vill jag med min utbildning?
- Elektroteknikens betydelse för samhällsutvecklingen fram till nu
- Elektroteknikens betydelse för utvecklingen av ett hållbart samhälle
- Utvärdering av programmet, kvalitetsutveckling, studentinflytande
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- Använda läsårsplaner, kursplaner, lärandemål och betygskriterier för att planera sina studier på både kort och lång sikt
- Kritiskt granska och reflektera över såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen
- Kritiskt granska och reflektera över elektroingenjörens roll i ett hållbart samhälle
- Exemplifiera olika områden där forskning (och utbildning) inom elektroteknik spelar en relevant roll
- Utföra en begränsad elektroteknikhistorisk studie och presentera denna skriftligt och muntlig
- Förklara hur olika elektrotekniska system och standarder fungerar och hur dessa system påverkat samhället
- Utföra en begränsad analys av ett elektrotekniskt system och presentera denna skriftligt och muntligt
- Analysera och ta ställning elektroteknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för dess nyttjande, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Obligatorisk för studenter antagna till CELTE via öppen ingång eller antagning till senare del av program till årskurs två eller tre. Kan ej läsas av andra studenter.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Material från föreläsningar. Studenterna söker även själva efter litteratur.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- UPPA - Inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- UPPC - Inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Slutbetyget är lika med betyget på examinationsmomentet UPPC.
Övriga krav för slutbetyg
Varje examinationsmoment ska vara godkänt.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.