Dagens fordon – framdrivning och hjälpkraft.
Incitament för miljövänliga fordon.
Olika traktionskoncept för vägfordon.
Hjälpsystem.
Fundamentala komponenter.
Systemutformning och simuleringar.
Utvecklingstendenser.
Fordonsindustrin upplever idag ett ökat krav på utveckling av miljövänliga fordon. Dagens förbränningsmotorer kan till en viss del förbättras men på sikt måste fordonsindustrin förbereda sig för ett teknikskifte. Skiftet inleds med elhybridfordon som med tiden kan komma att bli ersatta av fordon drivna av bränsleceller. Parallellt med denna utveckling sker hela tiden en introduktion av alltfler eldrivna hjälpsystem, såsom styrservon.
Kursen behandlar både system- och komponentfrågor om framdrivning och hjälpkraft. Fokus ligger på fordon som använder elhybridlösningar och/eller bränsleceller för energiomvandlingen ombord.
KTH Campus
50%
51877
Normal Dagtid
Engelska
Ingen platsbegränsning
Sökbar för alla masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
Mats Leksell
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan EJ2410 (VT 2019–)Dagens fordon – framdrivning och hjälpkraft.
Incitament för miljövänliga fordon.
Olika traktionskoncept för vägfordon.
Hjälpsystem.
Fundamentala komponenter.
Systemutformning och simuleringar.
Utvecklingstendenser.
Det övergripande målet med kursen är att ge en bred insikt i alternativa lösningar för omvandling av primärenergi till transportarbete i vägfordon. Hänsyn måste tas till olika typer av primärenergi (fossil, bio, ...), olika typer av energiomvandling (FC, ICE, HEV), olika fordonstopologier samt hjälpkraftbehov hos subsystemen.
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna
Färdigläst kandidatexamen (180 hp) eller motsvarande akademiska meriter. Dokumeterad kompetens i engelska motsvarande engelska B.
Grundläggande kurs i elektricitetslära.
Kompendium i Hybrida fordonsdrivsystem, 2006. Kurspärm med projektbeskrivningar och laboration.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Skriftlig tentamen (TEN1; 4,5 poäng)
Två inlämningsuppgifter och en laboration (PRO1; 3 poäng).
OBS. Kurserna EJ2410 Hybrida fordonsdrivsystem och EJ2440 Elektriska transportsystem har till viss del samma innehåll och det går därför inte att inkludera bägge kurserna under en och samma examen. Som möjligt komplement till EJ2410 Hybrida fordonsdrivsystem finns EJ2400 Elektrisk traktion.
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.