- Magnetiska kretsar och deras tillämpning på elektriska maskiner.
- Teorin kring MMK-vågor (inkluderande övertoner) samt hur denna appliceras på elektriska maskiner.
- Beräkning av flödestäthet med hjälp av magnetiska kretsar.
- Asynkronmaskinens ekvivalenta schema härlett med hjälp av teorin för MMF-vågor.
- Förluster i asynkronmaskiner.
- Elektromagnetiska designprinciper för asynkronmaskiner.
- Termisk dimensionering av asynkronmaskiner.
- Permanentmagnetiserade synkronmaskinens ekvivalenta schema härlett med hjälp av teorin för MMF-vågor.
- Elektromagnetiska designprinciper för synkronmaskiner.
- Finita elementmetoden för att lösa magnetiska problem.
EJ2223 Konstruktion av elektriska maskiner 7,5 hp
Asynkron- och synkronmaskiner är centrala komponenter i industriella drifter, elektrifierade transportlösningar samt energigenerering. Deras relaterade teorin representerar en viktig och intressant tillämpning av lågfrekvensapproximationen av Maxwells ekvationer. Målet med denna kurs är att presentera teorin kring växelströmsmaskiner på en mer fundamental nivå än framställningen i grundläggande kurser, och svarar på en enkel fråga: hur konstruerar man en elektrisk maskin? Efter kursen skall studenten vara väl förberedd att applicera teorin i olika applikationer på utveckling- eller forskningsnivå.
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60055
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar för alla masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan EJ2223 (VT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- använda teorin för magnetomotorisk kraft (MMK), inkluderande MMK-vågor, för att bestämma flödestätheter i luftgap, magnetiskt flöde, induktanser och magnetiska begränsningar hos elektriska maskiner
- analytiskt beräkna stator- och rotorresistans, magnetiseringsinduktans samt läckinduktanskomponenter för asynkronmaskiner samt motsvarande parametrar för permanentmagnetiserade synkronmaskiner
- använda finita elementmetoden (FEM) för att beräkna magnetisk och elektromekanisk prestanda hos asynkronmaskiner och permanentmagnetiserade synkronmaskiner
- dimensionera en asynkronmaskin och en permanentmagnetiserad synkronmaskin för ett givet krav på vridmoment med hänsyn taget till energieffektivitet och termiska begränsningar
- extrahera FEM-data för att implementera transienta modeller av permanentmagnetiserade synkronmaskiner som innefattar magnetisk mättning, magnetisk korsmättning samt övertoner
- utföra FEM-beräkningar för att beräkna resulterande temperaturfördelning i en elektrisk maskin för ett givet vridmoment och varvtal,
i syfte att kunna använda Maxwells ekvationer och grundläggande principer inom värmelära för att analysera och designa elektriska maskiner.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
- Kunskaper i elektromagnetisk fältteori, 6 hp, motsvarande slutförd kurs EI1320/EI1228 eller slutförda moment TENE och TENM i EI1220.
- Kunskaper i elektriska maskiner och drivsystem, 6 hp, motsvarande slutförd kurs EJ2201.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PROA - Projektuppgift, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PROB - Projektuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.