Kursen omfattar fyra olika uppsatsämnen. För varje ämne skriver studenterna en uppsats som sedan diskuteras på ett seminarium.
EH2221 Den hållbara ingenjören i elkraftteknik 1,5 hp
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet till att studera elkraftteknikens betydelse i samhället ur ett antal olika perspekti, samt att skapa en möjlighet att reflektera över den egna utvecklingen och utbildningen.
Kursen är baserad på 8 delmoment och löper över 2 år, i varje delmoment presenteras ett ämne, och studenterna skriver en kort rapport över ämnet, samt diskuterar dessa rapporter i grupp tillsammans med en lärare.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2025-06-02
- Perioder
HT 2024: P1 (0,4 hp), P2 (0,4 hp)
VT 2025: P3 (0,4 hp), P4 (0,3 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
50094
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Öppen för inresande studenter som enbart följer ett år av masterprogrammet i elkraftteknik (TELPM)
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Mikael Amelin (amelin@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan EH2221 (HT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen sträcker sig över ett år, dvs fyra perioder. Varje period omfattar olika ämnen. Huvudteman för kursen är: ingenjörers och teknikens roll i samhället, samhälleliga och etiska aspekter, människors ansvar för hur tekniken används, den internationella arbetsmarknaden, kultur och kommunikation.
Lärandemål
Efter slutförd kurs skall studenten kunna
- diskutera centrala frågor knutet till ingenjörers betydelse i samhället
- diskutera och analysera elkraftteknikens roll i samhället, och dess roll för att nå ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
- diskutera och analysera vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter av forsknings- och utvecklingsarbete
- diskutera och analysera människans ansvar för hur tekniken används, inklusive sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter
- diskutera etiska och kulturella frågor och skillnader i en internationell miljö
- diskutera, på en hög nivå, om de ovan nämnda ämnen
- framlägga argument baserade på vetenskapliga resultat
- möta tidsgränser
- skriva korta, tydliga, analyser inkluderandes egna analyser.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Färdigläst kandidatexamen (180 hp) eller motsvarande akademiska meriter. Dokumenterad kompetens i engelska motsvarande engelska B.
Rekommenderade förkunskaper
Inga
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppgifter, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Deltagande i samtliga seminarier, inlämnade och godkända hemuppgifter. Betygssättningen är baserad på studentens aktiva deltagande i diskussionerna och kvaliteten på de inlämnade rapporterna.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Ingen
Kontaktperson
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.