Sex seminarier baserade på diskussion samt hemuppgifter med självreflektion samt en sista avslutande uppgift.
EF2222 Den hållbara ingenjören i elektrofysik 3,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 TEFRM programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2027-05-31
- Perioder
HT 2025: P1 (0,5 hp), P2 (0,5 hp)
VT 2026: P3 (0,3 hp), P4 (0,2 hp)
HT 2026: P1 (0,5 hp), P2 (0,5 hp)
VT 2027: P3 (0,3 hp), P4 (0,2 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
51392
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
TEFRM
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan EF2222 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen sträcker sig över två år, dvs åtta perioder. Varje period omfattar olika ämnen. Huvudteman för kursen är: ingenjörers och teknikens roll i samhället, samhälleliga och etiska aspekter, människors ansvar för hur tekniken används, den internationella arbetsmarknaden, kultur och kommunikation.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- diskutera centrala frågor knutet till ingenjörers betydelse i samhället
- diskutera och analysera teknikens roll i samhället, speciellt inom elektromagnetism och rymd/plasmafysik, och dess roll för att nå ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
- diskutera och analysera vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter av forsknings- och utvecklingsarbete
- diskutera och analysera människans ansvar för hur tekniken används, inklusive kopplingen till jämställdhet, likabehandling och mångfald samt miljö och arbetsmiljö
- diskutera och analysera utmaningar av att jobba i en internationell miljö, såsom kulturella skillnader och frågor om jämlikhet och inkludering
- diskutera, på en hög nivå, om ovan nämnda ämnen
- presentera argument baserade på vetenskapliga resultat
- möta tidsgränser
- skriva korta, tydliga argumenterande texter, baserat på egen analys såväl som givet material.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Färdigläst kandidatexamen (180 hp) eller motsvarande akademiska meriter. Dokumeterad kompetens i engelska motsvarande engelska B.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppgifter, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- UPP2 - Uppgifter, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Deltagande i samtliga seminarier, inlämnade och godkända hemuppgifter. Betygssättningen är baserad på studentens aktiva deltagande i diskussionerna och på kvaliteten på de inlämnade rapporterna.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.