Fyra seminarier baserade på diskussion samt hemuppgifter med självreflektion.
EF2221 Den hållbara ingenjören i elektrofysik 1,5 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_own_choice_EF2221.jpg)
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2024 TEFRM programstuderande
Målgrupp
TEFRM
Del av program
Ingen information tillagdPerioder
HT 2024: P1 (0,5 hp), P2 (0,5 hp)
VT 2025: P3 (0,3 hp), P4 (0,2 hp)
Varaktighet
Studietakt
10%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Engelska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 TEFRM programstuderande
Anmälningskod
51204
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2024 TEFRM programstuderande
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen sträcker sig över ett år, dvs fyra perioder. Varje period omfattar olika ämnen. Huvudteman för kursen är: ingenjörers och teknikens roll i samhället, samhälleliga och etiska aspekter, människors ansvar för hur tekniken används, den internationella arbetsmarknaden, kultur och kommunikation.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- diskutera centrala frågor knutet till ingenjörers betydelse i samhället
- diskutera och analysera teknikens roll i samhället, speciellt inom elektromagnetism och rymd/plasmafysik, och dess roll för att nå ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
- diskutera och analysera vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter av forsknings- och utvecklingsarbete
- diskutera och analysera människans ansvar för hur tekniken används, inklusive kopplingen till jämställdhet, likabehandling och mångfald samt miljö och arbetsmiljö
- diskutera och analysera utmaningar av att jobba i en internationell miljö, såsom kulturella skillnader och frågor om jämlikhet och inkludering
- diskutera, på en hög nivå, om ovan nämnda ämnen
- presentera argument baserade på vetenskapliga resultat
- möta tidsgränser
- skriva korta, tydliga argumenterande texter, baserat på egen analys såväl som givet material.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Färdigläst kandidatexamen (180 hp) eller motsvarande akademiska meriter. Dokumeterad kompetens i engelska motsvarande engelska B.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppgifter, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Deltagande i samtliga seminarier, inlämnade och godkända hemuppgifter. Betygssättningen är baserad på studentens aktiva deltagande i diskussionerna och på kvaliteten på de inlämnade rapporterna.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.