- Teknikens och naturvetenskapens framväxt.
- Dynamiska modeller av förlopp i naturen.
- Storheter, enheter och naturkonstanter.
- Metodik för konstruktion av matematiska modeller.
- Hypotetisk-deduktiv forskningsmetodik.
- Dynamiska iterativa system, ickelinjära system och kaos.
- Empiriska och teoretiska modeller.
- Användning av derivator vid modellering.
- Grafisk modellanpassning.
- Minsta kvadratmetoden och Chebyshevs metod.
- Regressionsanalys av stora datamängder.
- Felkällor vid modellering.
- Uppskattningar.
- Rimlighetsbedömningar.
- Extremfallsanalys.
- Proportionalitet.
- Dimensionsanalys för kontroll av beräkningar och för framtagning av nya samband.
- Simulering.
- Differentialekvationer vid modellering.
- Datorverktygen Python och Excel.
- Historik över kvinnors studier vid högre teknisk utbildning.
- Föreställningar om ingenjören.
- Ingenjörens och teknikanvändarens roller i ett genusperspektiv.
- Introduktion till muntlig presentation och vetenskapligt skrivande.
ED1100 Ingenjörsvetenskap 7,5 hp
Detta är en kurs i Ingenjörsvetenskap med tonvikt på matematisk modellering, för att ge studenten en färdighet i att använda matematiska modeller för att behandla och förstå problem inom teknik och naturvetenskap. Kursen behandlar även teknikhistorien, ingenjörens roll i samhället och relaterade genusfrågor.
Kursupplägget har sin bas i lärandefokuserad pedagogik. Examinationen bygger på studentens kontinuerliga aktivitet.
(NASA Goddard photo)
Information per kursomgång
Information för HT 2024 CLGYM programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2024-10-27
- Perioder
- P1 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
52200
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
CLGYM åk 1, men även öppen för alla program, under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Kontakt
Mathias Hoppe
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ED1100 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- skapa matematiska modeller för givna förlopp i stegen problemidentifiering, antaganden, lösning, tolkning, verifiering och implementering
- konstruera och grafiskt representera teoretiska och empiriska modeller utifrån empiriska data
- göra uppskattningar, rimlighetsbedömningar samt utföra dimensionsanalys av erhållna samband
- använda datorverktygen Python och Excel som stöd vid problemlösning
- beskriva huvuddragen i teknikens och naturvetenskapens historiska utveckling och resonera kring deras inbördes relation
- konstruktivt reflektera över manliga och kvinnliga ingenjörers roll i samhället
- visa grundläggande färdighet i att skriftligt och muntligt kommunicera teknik och naturvetenskap.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Allmän och särskild behörighet för civilingenjörsprogram.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- ANNA - Inlämningsuppgifter, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- ANNB - Deltagande i seminarier och lektioner, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- ANNC - Didaktiskt moment, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Betygsskala P/F.
Övriga krav för slutbetyg
Inlämningsuppgifter, deltagande i seminarier och lektioner samt presentationsmoment.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.