Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DS1525 Svenska 3, mellannivå 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DS1525 (VT 2012–)
Rubriker med innehåll från kursplan DS1525 (VT 2012–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Muntlig språkfärdighet:

  • Förmågan att förstå och uttrycka sig på mera nyanserad svenska uppövas
  • Uttalet, prosodi, flyt; föredrag
  • Läsning och läsförståelseövningar av texter av allmän och specialiserad karaktär; referat

Skriftlig språkfärdighet:

  • Uppsatsskrivning
  • Skriftliga referat av texter, kortare rapporter av mera specialiserad karaktär
  • Vokabulär

Lärandemål

EU språkportfölj nivåer B1/B2 http://europass.cedefop.europa.eu/

Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:

Hörförståelse

  • förstå innehållet i tydligt standardtal om allmänna ämnen (nivå B1/B2)

Läsförståelse

  • förstå och redovisa autentiska texter om olika ämnen, även så som arbetsliv och teknik (nivå B1/B2)

Muntlig produktion

  • samtala och argumentera på ett informellt sätt, med en god behärskning av det typiska och särskiljande i svenskt uttal och prosodi samt en korrekt tillämpning av svensk formlära och syntax, om ämnen av personligt intresse eller med anknytning till studierna, arbetet, samhälle och aktuella händelser (nivå B1)
  • hålla ett individuellt utarbetat, välbegripligt föredrag av allmänintresse (nivå B2)

Skriftlig produktion

  • skriva faktauppsatser och uppsatser av resonerande/argumenterande karaktär med korrekt tillämpning av svensk stavning och syntax i mer komplexa och specifika situationer (nivå B2).

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande högskolebehörighet. Genomgången och godkänd Svenska 2 fortsättningsnivå, DS1510, DS1511, DS1512, DS1513, DS1514, DS1515, DS1516, DS1517, DS1518, DS1519 eller motsvarande kunskaper och obligatoriskt placeringstest före kursval. Se vår hemsida för testet och mer information.

Kurslitteratur

Nya Mål 3, övningsbok, H. Risérus, M. Lindström m.fl., Natur och Kultur

Avancera Ord, Marianne Mathlein, Almqvist & Wiksell

Aktuella artiklar och texter

Övrigt övningsmaterial

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 0,8 hp, betygsskala: P, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 0,8 hp, betygsskala: P, F
  • TEN2 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Muntlig språkfärdighet, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL3 - Inlämningsuppgift, 0,7 hp, betygsskala: P, F
  • INL4 - Inlämningsuppgift, 0,7 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

75 % närvaro. Den muntliga språkfärdigheten bedöms under kursens gång. Inlämningsuppgifter (INL1; 0,8 hp, INL2; 0,8 hp, INL3; 0,7 hp, INL4; 0,7 hp. Muntlig språkfärdighet (TEN1; 1,5 hp), skriftligt prov (TEN2; 3 hp)

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Övrig information

Kursen är platsbegränsad. Deltagare som inte är närvarande vid kursstarten förlorar sin plats på kursen.

Kurser med få deltagare strax före eller vid kursstart kan ställas in, slås ihop med annan kursomgång under samma period eller få färre lektioner än ursprungligen planerat.