I denna utmaningsdrivna projektkurs får studenterna möjlighet att analysera och hantera komplexa och omedgörliga hållbarhetsproblem i samverkan med det omgivande samhället. Studenterna lär sig att i projektform identifiera och analysera behov, utmaningar och målkonflikter och att designa interventioner som syftar till att åstadkomma förändring. Projekten kommer att vara baserade på hållbarhetsrelaterade problemställningar som avnämare i det omgivande samhället har formulerat. I kursen ingår också att utvärdera interventioner så att dessa gynnar samhället i stort, organisationer, enskilda individer, andra arter och hela ekosystem, lokalt såväl som globalt, på kort och lång sikt. Studenterna kommer också att ges verktyg för att kunna leda transdisciplinära samskapande processer, där också transformativt lärande kan identifieras och utvecklas. Projekten redovisas både muntligt och skriftligt.
DM2803 Transformativ förändring i komplexa system, projektkurs 15,0 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2026-01-12
- Perioder
- P1 (7,5 hp), P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51496
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar för alla program från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DM2803 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- identifiera och analysera behov, utmaningar och målkonflikter inom ramen för en given komplex samhällsutmaning
- redogöra för eget bidrag till transformativ förändring i komplexa system utifrån begränsad information och genom att använda inter- och transdisciplinära samskapande processer
- redogöra för eget bidrag till eget och andras transformativa lärande
- utvärdera behovet av och utveckla de nyckelkompetenser som krävs för en hållbar omställning
- utvärdera interventioner som syftar till att åstadkomma förändring i komplexa system i relation till vad som gynnar samhället, människor, andra arter och ekosystem, lokalt såväl som globalt på kort och lång sikt
- argumentera för vilka interventioner som behövs samt vilka interventioner som inte behövs
i syfte att
- kunna bemöta och hantera omedgörliga problem i utmaningsdrivna projekt
- kunna verka och leda förändring i en värld som i allt högre utsträckning karaktäriseras av volatilitet, osäkerhet, komplexitet och tvetydighet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i ledning av komplexa förändringsprocesser, 7,5 hp, motsvarande slutförd kurs DM2800.
Kunskaper i hållbarhet, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DM2573/AL1504/AL1523.
Rekommenderade förkunskaper
Kunskaper i komplexa förändringsprocesser är nödvändigt. Den som vid kursstart inte har slutfört 7,5 hp motsvarande DM2800 måste läsa DM2800 parallellt med DM2803, se under övriga föreskrifter i kursplanen.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Aktivt deltagande, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektarbete, 10,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex
Övriga föreskrifter
Den som vid kursstart inte har slutfört DM2800 eller motsvarande kurs måste läsa DM2800 parallellt med DM2803.