Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DM2803 Transformativ förändring i komplexa system, projektkurs 15,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2026-01-12
Perioder
P1 (7,5 hp), P2 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

51496

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Sökbar för alla program från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DM2803 (HT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan DM2803 (HT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I denna utmaningsdrivna projektkurs får studenterna möjlighet att analysera och hantera komplexa och omedgörliga hållbarhetsproblem i samverkan med det omgivande samhället. Studenterna lär sig att i projektform identifiera och analysera behov, utmaningar och målkonflikter och att designa interventioner som syftar till att åstadkomma förändring. Projekten kommer att vara baserade på hållbarhetsrelaterade problemställningar som avnämare i det omgivande samhället har formulerat. I kursen ingår också att utvärdera interventioner så att dessa gynnar samhället i stort, organisationer, enskilda individer, andra arter och hela ekosystem, lokalt såväl som globalt, på kort och lång sikt. Studenterna kommer också att ges verktyg för att kunna leda transdisciplinära samskapande processer, där också transformativt lärande kan identifieras och utvecklas. Projekten redovisas både muntligt och skriftligt.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • identifiera och analysera behov, utmaningar och målkonflikter inom ramen för en given komplex samhällsutmaning
  • redogöra för eget bidrag till transformativ förändring i komplexa system utifrån begränsad information och genom att använda inter- och transdisciplinära samskapande processer
  • redogöra för eget bidrag till eget och andras transformativa lärande
  • utvärdera behovet av och utveckla de nyckelkompetenser som krävs för en hållbar omställning
  • utvärdera interventioner som syftar till att åstadkomma förändring i komplexa system i relation till vad som gynnar samhället, människor, andra arter och ekosystem, lokalt såväl som globalt på kort och lång sikt
  • argumentera för vilka interventioner som behövs samt vilka interventioner som inte behövs

i syfte att

  • kunna bemöta och hantera omedgörliga problem i utmaningsdrivna projekt
  • kunna verka och leda förändring i en värld som i allt högre utsträckning karaktäriseras av volatilitet, osäkerhet, komplexitet och tvetydighet.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kunskaper i ledning av komplexa förändringsprocesser, 7,5 hp, motsvarande slutförd kurs DM2800.

Kunskaper i hållbarhet, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DM2573/AL1504/AL1523.

Rekommenderade förkunskaper

Kunskaper i komplexa förändringsprocesser är nödvändigt. Den som vid kursstart inte har slutfört 7,5 hp motsvarande DM2800 måste läsa DM2800 parallellt med DM2803, se under övriga föreskrifter i kursplanen.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • DEL1 - Aktivt deltagande, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projektarbete, 10,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex

Övriga föreskrifter

Den som vid kursstart inte har slutfört DM2800 eller motsvarande kurs måste läsa DM2800 parallellt med DM2803.